De 5 belangrijkste SEO-trends voor 2019

jan 18, 2019 | Zoekmachine Optimalisatie

Of je nou al actief met SEO bezig bent voor je website, of hebt besloten dat je er niet meer omheen kan: zo snel als het internet zich blijft ontwikkelen, zo ontwikkelen en veranderen SEO ook. Met 2019 in aantocht zijn er weer een aantal trends om op te letten – en dit zijn de 5 belangrijkste SEO-trends van 2019.

 

Wie al een website heeft en via die websiteproducten of services wil verkopen, of wie online meer naamsbekendheid of klanten wil genereren, moet er in de eerste plaats voor zorgen dat zijn of haar website gevonden wordt. En om gevonden te worden, moet je weten hoe, waar en wat mensen, oftewel potentiële klanten, zoeken.

 

Want wie iets zoekt anno 2019 pakt de computer of smartphone erbij en tikt een paar sleutelwoorden in op bijvoorbeeld Google. Als jouw bedrijf een van de eerste websites is die in de resultaten verschijnt, is de kans groot dat deze potentiële klant zich naar jouw website begeeft. Hoe hoger je dus in de resultaten van de zoekmachines eindigt, hoe beter. Maar in plaats van daar oneindig veel geld in te pompen, kan je dit ook op een slimme manier aanpakken, namelijk via SEO.

 

SEO is een Engelste term die staat voor Search Engine Optimization. Wie effectief SEO toepast op alle elementen van zijn of haar website zal zien dat bezoekersaantallen stijgen, er een hogere conversie op de website plaatsvindt (wat je doel ook is) en dat je je website hoog in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing terugvindt. Met name Google, met een aandeel van 95%, is van levensbelang als het gaat om SEO.

 

Zoals gezegd, komt SEO kijken bij heel veel aspecten van online ondernemen. Er zijn bepaalde technieken en trends die, als je ze juist toepast, je een voorsprong geven op je concurrentie. Trends die elk jaar verschillen. Ook komend jaar zijn er een aantal trends waar je op moet letten als je ervoor wilt zorgen dat je website zo hoog mogelijk eindigt in de zoekresultaten van Google. Dit zijn de 5 belangrijkste SEO-trends van 2019.

 

SEO-Trend #1: Featured Snippets

Wellicht is het jezelf al opgevallen, zonder dat je er echt bij stil hebt gestaan. Bij bepaalde zoekopdrachten, met name bij vragen waar je op zoek bent naar een concreet antwoord, zie je tegenwoordig bij Google een direct antwoord staan in een korte omschrijving, in een omlijnd kader. Dit worden zogenaamde Featured Snippets genoemd:

 

Voorbeeld van een Featured Snippet in Google

 

Probeer het zelf maar eens uit. Als je op Google een vraag intikt, bijvoorbeeld “Hoe oud is de koning?”, dan zie je direct een kort antwoord van een aantal zinnen, afkomstig uit een Wikipediapagina over koning Willem-Alexander.

 

Voorbeeld featured snippet SEO

 

Maar niet alle vragen die je intypt bij Google worden beantwoord door Wikipedia. Elke website kan verschijnen in zo´n Featured Snippet. Het grote voordeel voor websites met winstoogmerk is dat Google deze plaats inruimt boven alle andere zoekresultaten, wat betekent dat je dus de gegarandeerde aandacht trekt van potentiële klanten.

Featured Snippets moeten serieus genomen worden door iedereen die SEO serieus neemt. Bij SEO is je doel immers om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen, terwijl als jouw website of jouw webcontent in een Featured Snippet verschijnt, je helemaal bovenaan verschijnt.

Naast de hoge positie bezorgt een weergave in een Featured Snippet je nog een extra voordeel – je verschijnt twee keer op de eerste pagina van zoekresultaten. Featured Snippet worden namelijk altijd uit de beste zoekresultaten gehaald (zie hier weer een reden waarom hoog ranken op Google zo belangrijk is). Maar naast dat je in een Featured Snippet verschijnt, verschijnt je ´gewone´ webpagina ook tussen de zoekresultaten. Kijk maar naar het eerdergenoemde voorbeeld – naast een Featured Snippet over hoe oud de koning is, staat de Wikipedia-pagina, waar de Featured Snippet vandaan komt, ook tussen de zoekresultaten!

 

Features snippet SEO voorbeeld

 

Hoe kan je dus zorgen dat je website in een Featured Snippet verschijnt? Naast dat je website sowieso hoog moet scoren op Google (SEO), moet je in je webteksten de vragen die mensen stellen in zoekmachines direct beantwoorden. Verplaats je daarbij in mensen die zelf zoekopdrachten invullen op Google:

  • Waar woont de koning?
  • Wat is SEO?
  • Wat zijn de belangrijkste SEO-trends van 2019?

Laat dit soort vragen dus terugkomen in je tekst en titels – en laat ze beginnen met de 5xW+H (wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe). Featured Snippets gaan verder dan het geven van informatie op concrete vragen.

Als je bijvoorbeeld ¨Voetbalclub Zwolle¨ zoekt op Google, zie je een Featured Snippet in de vorm van een Local Pack – een kaart die gelinkt is aan Google Map met daarop maximaal drie resultaten van voetbalclubs in de omgeving van de stad Zwolle. Als je bijvoorbeeld een schoenenwinkel hebt, met een website en een vaste vestiging, dan is het belangrijk dat jouw zaak in zo´n Local Pack snippet belandt!

 

Local Pack Featured snippet SEO

 

Ook kunnen Youtube video´s (uitstekend reclamemateriaal) als snippets worden weergegeven vóór de organische zoekresultaten. Nieuwsresultaten uit Google News, afbeeldingen uit Google Images – wie inzet op Featured Snippets in 2019 loopt voor op de rest!

 

SEO-Trend #2: Structured data/rich snippets

´Snippets´ is een Engelse woord dat zich vertaalt als ´componenten´ of ´elementen´. Google neemt bij het tonen van zoekresultaten of advertenties bepaalde snippets van een website mee die interessant zijn voor degene die een zoekopdracht doet. Deze snippets kunnen er vervolgens weer voor zorgen dat jij een hogere conversie krijgt op je website, omdat bepaalde informatie die via die snippets wordt weergegeven belangrijk is voor potentiële klanten.

Zo kan er in een advertentie of zoekopdracht van Google over een bepaald product uit jouw webshop via een snippet worden weergegeven of een product op voorraad is, of er bepaalde recensies over zijn geschreven door eerdere kanten, wat de levertijd is, etc. Al dit soort snippets worden rich snippets genoemd, omdat ze je weergaven of advertenties op Google verrijken en daarmee je conversierate kunnen verhogen.

Ook dit kan je zelf gemakkelijk testen. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar een recept voor pompoensoep op Google. Je zult zien dat bijna alle resultaten op de eerste pagina structured snippets zijn:

Structured Data SEO voorbeeld

Zo worden de snippets verrijkt met veel verschillende data. Het eerste wat opvalt zijn bijvoorbeeld de afbeeldingen van die heerlijke pompoensoep die telkens terugkomen. Maar als je verder kijkt zie je ook dingen als de tijd dat het kost om te bereiden, beoordelingen en zelfs het aantal calorieën!

Om ervoor te zorgen dat dergelijke rich snippets worden weergegeven in de zoekresultaten van Google moet je de data op je website structureren, zodat Google makkelijker ziet waar een tekst over gaat of wat een product of service inhoudt.

Data structureren gaat via een onderdeel van SEO dat iets gecompliceerder ligt dan het gebruiken van keywords en het plaatsen van links. Onderdeel van SEO is namelijk technische SEO, iets waar het structureren van data onder valt.

Google verwerkt op dagelijkse basis ontelbare pagina´s, en via algoritmen wordt gekeken welke pagina´s en hoe informatie op die pagina´s geclassificeerd kunnen worden. Om Google te helpen de inhoud van je website te begrijpen, kan je bepaalde onderdelen van je inhoud classificeren als zijnde bijvoorbeeld een adres, een telefoonnummer, een bepaald type product, een recensie of review, een prijs, een datum, enzovoorts.en gaat via codes van schema.org, een samenwerking van zoekmachines als Bing, Google en Yahoo. Als je je website naast de metadata ook via microdata hebt geclassificeerd, sta je er voor 2019 goed op, bij Google én potentiële klanten!

 

SEO-Trend #3: Accelerated Mobile Pages (AMP)

Als je gebruik maakt van Google Analytics, dan kan je makkelijk checken hoeveel er van je gebruikers via hun mobiele telefoon op je website terechtkomen. Wat voor website je ook hebt, in welke sector je ook werkzaam bent, de kans is groot dat de meerderheid van de bezoekers je website via hun smartphone bezoeken.

Die trend is al enkele jaren zichtbaar op Google: sinds 2015 worden er op Google meer zoekopdrachten gedaan via mobiel dan via desktop. Het zorgt ervoor dat de tijd dat een website nodig heeft om te laden een belangrijke factor is om hoog te ranken in de zoekresultaten van Google.

Surfen op het internet gaat in grote mate gepaard met snelheid – de huidige internetgeneratie staat niet bekend om zijn geduld. Als je een website hebt die op mobiele platformen langzaam laadt, loop je het risico potentiële klanten, een hoge plek in de zoekresultaten van Google en een hoge conversieratio kwijt te raken.

Zo heeft onderzoek van Doubleclick (onderdeel van Google) aangetoond dat 52% van alle websitebezoekers een pagina verlaten als het langer dan 3 seconden duurt om deze te laden.

Om ervoor te zorgen dat je website mobiel goed presteert en snel laadt, is het vooral belangrijk om onderdelen van je website die veel tijd innemen bij het laden zo minimalistisch naar voren te laten komen. Google zou Google niet zijn als ze daar niet in ondersteunen – dat doen ze namelijk via AMP.

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages, en een AMP versie van jouw website toont dus een zo simpele versie van je webpagina. AMP is dus niet voor iedereen een goede oplossing, aangezien sommige websites juist zwaardere widgets in hun website hebben die belangrijk kunnen zijn.

Je kan Accelerated Mobile Pages in de zoekresultaten herkennen aan het icoontje van een bliksemschicht:

 

Voorbeeld Accelerated Mobile Pages SEO

 

Het is dus nog geen vereiste om een AMP versie van je website te hebben, zeker niet als de huidige versie van je website goed presteert op mobiele apparaten. Ook ligt het aan het type website of het gebruik van AMP je commerciële voordelen oplevert. AMP toepassen is niet moeilijk, platformen als Chrome en WordPress bieden er tools voor, en in 2019 kan AMP een van de belangrijkste trends worden, omdat het gebruik van smartphones blijft stijgen.

 

SEO-Trend #4: Voice Search

Een echte doorbraak moeten ze nog maken in Nederland, maar in landen als de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk zijn slimme speakers wel steeds populairder. De speakers herkennen spraakgestuurde opdrachten en ook smartphones hebben steeds meer mogelijkheden om zoekopdrachten die via stem worden uitgevoerd te herkennen, te begrijpen en uit te voeren.

Siri, Google Now, Amazon Echo –spraakgestuurde opdrachten nemen al 10% van de zoekopdrachten wereldwijd in. Die zoekopdrachten beperken zich momenteel tot redelijk simpele zaken, als “restaurants in de buurt”, “wat is het weer morgen?”, “staat er file?” of “tot hoe laat is het winkelcentrum open?”, maar het zijn wel het type vragen die je een hogere conversie kunnen opleveren, afhankelijk van de sector waar je werkzaam bent.

 

Voice Assistants

 

Omdat spraakgestuurd zoeken, ook wel voice search genoemd, nog in de kinderschoenen staat, zit er een grote revolutie aan te komen op het crossmediale vlak van audio en zoekmachines – dit is dan ook precies de reden dat we Voice Search zien als één van de belangrijkste SEO-trends van 2019.

Maar hoe zet je in op Voice Search? Hoe kan je ervoor zorgen dat jouw bedrijf hoog in de resultaten van zoekmachines verschijnt als iemand een spraakgestuurde zoekopdracht stuurt die is gerelateerd aan het product of de service die jij biedt?

Zoals je kon zien in de voorbeeldvragen hierboven, worden spraakgestuurde zoekopdrachten verstuurd in zinnen die dus bestaan uit meerdere sleutelwoorden. Om ervoor te zorgen dat je vindbaar bent via spraakgestuurde zoekopdrachten is het daarom belangrijk dat je je verplaatst in een potentiële klant. Wat voor vragen stellen zij aan bijvoorbeeld een Siri?

Wat gaat het om zaken die ze willen weten, doen, kopen, bezoeken of maken. Om ervoor te zorgen dat jouw pagina hoog verschijnt in de zoekresultaten nadat er zo´n vraag via Voice Search wordt gesteld, moet je er dus voor zorgen dat je antwoord geeft op deze vragen – het liefst allemaal op één pagina.

Voice Search zal zich alleen maar verder ontwikkelen, dus bereid je erop voor dat vragen in de toekomst gecompliceerder worden – pas je webcontent erop aan.

 

SEO-Trend #5: Google Rankbrain

De laatste SEO-trend van 2019 die we hier beschrijven is Google Rankbrain. Rankbrain zou echter wel eens voor een complete revolutie en omslag binnen het hele SEO-mechanisme kunnen zorgen. Rankbrain gaat namelijk om AI, oftewel kunstmatige intelligentie, en is een continue verbetering van het algoritme waar Google zijn zoekresultaten op baseert.

Google maakt daarbij gebruik van Machine Learning, een concept wat ervoor zorgt dat machines, robots, computers, zoekmachines, enzovoorts, zichzelf continue verbeteren en verder ontwikkelen. Omdat de algoritmen van Google de zoekresultaten en dus welke websites er worden getoond, probeert het bedrijf via Machine Learning dat algoritme te verbeteren. Dat gaat via Rankbrain.

Google Rankbrain SEO trends 2019

Rankbrain baseert zijn algoritmen op basis van de beste websites die het algoritme van Google heeft bepaald. Door een analyse van die websites en Machine Learning bekijkt Rankbrain websites als geheel en worden er dus veel meer factoren geanalyseerd om uiteindelijk te bepalen hoe hoog een pagina rankt bij Google.

Dit kan enerzijds betekenen dat ´klassieke´ SEO-factoren van minder belang worden, terwijl bijvoorbeeld kwaliteit een grotere rol gaat spelen. Hoewel Rankbrain op het moment nog geen doorslaggevende factor is in de positionering van websites op Google, kan dat dus in de toekomst wel gebeuren. En daarom is de laatste trend in deze lijst wellicht een stap richting een revolutie – een revolutie die alle SEO-wetten tart en kwaliteit hoogtij laat vieren!

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

De online wereld verandert continu. En dus ook de manier om je ideale klanten te bereiken verandert. Dit geldt zeker ook voor bloemisten. Wij zien dat steeds meer bloemenzaken online marketing inzetten om hun doelgroep te bereiken. Wij hebben zelf ook meerdere...

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Het ‘B’ woord Booking.com. In sommige kringen ook wel het blauwe monster genoemd. Iedereen kent ze wel. Zeker als je de afgelopen tijd een beetje het nieuws hebt gevolgd:Een bedrijf dat tussen 2010 en 2018 zo’n 1,8 miljard euro aan belasting bespaarde door schimmige...

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Heb jij of beheer jij een webshop? Dan heb je vast wel eens gehoord van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie houdt zich bezig met het continu optimaliseren van je website om het aantal conversies (aankopen) te verhogen. Als webshop is je...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!