Online Adverteren: Kies je voor Google of Facebook?

dec 6, 2018 | Social Media Adverteren, Zoekmachine Adverteren

Ongeacht je bedrijf of website: als je een grote of juist hele specifieke doelgroep wil bereiken doe je dat tegenwoordig op sociale media. Daarbij springen er twee platformen uit: Google en Facebook. Maar welk van de twee platformen werkt eigenlijk beter?

 

In vroegere tijden kocht je een ruimte in een krant of een tijdschrift, een plek op een reclamezuil of billboard langs de weg, of een aantal seconden op radio of televisie. Tegenwoordig is de (bijna) de hele marketingwereld opgeschoven naar de internetwereld.

Want wat je doelgroep ook is, de kans is groot dat ze een groot deel van hun tijd online doorbrengen. Nog specifieker, op sites gerelateerd aan Google of op sociale platformen. Omdat mensen bewust of onbewust grote hoeveelheden data achterlaten bij het bezoeken van websites, hebben bedrijven als Google en Facebook enorme hoeveelheden informatie in handen die jou als ondernemer heel goed van pas komen.

Als je namelijk dingen over je doelgroep te weten wilt komen, of juist heel specifiek wilt adverteren, kunnen grote techbedrijven als Google en Facebook een perfect platform bieden voor je bedrijf. Maar als je moet kiezen, welk bedrijf heeft dan de voorkeur?

Waarvoor gebruiken mensen Google?

Voordat we de online marketingtools van beide platformen langs de meetlat leggen, moeten we eerst een beetje uitzoomen en kijken waarvoor we Google en Facebook gebruiken en wat de grote verschillen zijn tussen de twee bedrijven.

Google is een zoekmachine. Alles wat we willen weten over onszelf, onze omgeving, onze toekomst en ons verleden, zoeken we op op platformen als Google en Yahoo. In de commerciële sector gaat het dan vooral om het zoeken naar “het beste product”, “het goedkoopste product”, “de dichtstbijzijnde winkel”, “de hoogste kwaliteit”.

Google heeft dus de macht om klanten en bedrijven met elkaar te verbinden, aangezien het via de zoekmachinefunctie precies kan inspringen op de behoeften van mensen die zoeken naar een bepaalde service, product of informatie. Dat zorgt ervoor dat Google heel specifiek klanten kan bereiken, als bedrijven hun doelgroep en het doel van hun advertenties hebben vastgesteld.

Waarvoor gebruiken mensen Facebook?

Hoewel Google ook nog probeerde aan te haken met de sociale media, in de vorm van Google +, hebben ze zich gewonnen gegeven, mede door de globale dominantie van Facebook.

Facebook is in een decennia uitgegroeid tot een symbool van de 21e eeuw. Een brandmerk of een embleem van een hele generatie, verslavend en intrigerend. Miljoenen Nederlanders, miljarden mensen, hebben een profiel op Facebook en runnen daarbij vaak ook nog pagina`s gewijd aan hun bedrijf, bepaalde hobby`s of interesses.

Omdat mensen met hun Facebookprofiel in het aanmaken en invullen van hun profiel, het liken van foto`s en het bezoeken van pagina`s een behoorlijk spoor van informatie achterlaten, beschikt Facebook over een schat aan data. Die data is op zijn beurt weer interessant voor bedrijven, omdat het een geweldige inkijk in het leven van hun doelgroep geeft. En daarnaast, de mogelijkheid om bijzonder gericht te adverteren.

Online adverteren op Google

Online adverteren gaat via Google Adwords. Als iemand op Google iets opzoekt, dan doet hij of zij dat via zoekwoorden. Wie adverteert op een zoekmachine als Google die maakt dus gebruik van SEA (Search Engine Advertising). Zodra je hebt bepaald welke zoekwoorden van belang zijn voor jouw bedrijf en de doelgroep die je wilt bereiken, kan je daar een campagne aan koppelen waarbij je betaalt per zoekwoord, per klik of per conversie.

Omdat mensen, hoe globaal hun zoekterm op Google ook is, vaak toch een idee hebben wat ze precies zoeken, zijn Google Ads handig om klanten te bereiken die actief op zoek zijn naar producten of services. Zie het als het runnen van een winkel: een klant die weet wat hij of zij zoekt komt gericht binnen met de intentie om daadwerkelijk wat te kopen.

Dat zorgt er ook voor dat de conversie op Google hoger is dan als je adverteert op Facebook. En omdat over het algemeen de verkoop van je bedrijf toeneemt, ligt de prijs van Google Adwords vaak ook hoger dan bij Facebook. Gericht adverteren met Google Ads is een kunst – maar als je het eenmaal onder de knie hebt, wordt het steeds goedkoper, gerichter én doeltreffender.

Benieuwd naar de Google Ads mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Online adverteren op Facebook

 Zoals gezegd is Facebook de digitale rode draad in het leven van veel Nederlanders en mensen buiten onze landsgrenzen. Door alle informatie die deze gebruikers delen weet Facebook meer over je leven dan jij of je naaste omgeving zelf! Daarnaast zijn er speciale algoritmen van Facebook die voorspellende analyses kunnen doen. Sterker nog, Facebook is in staat koopgedrag van klanten te beïnvloeden – zo goed kennen ze hun gebruikers!

Een ander voordeel van Facebook is dat het platform niet alleen voor persoonlijke profielen is bedoeld, ook bedrijven en ondernemingen kunnen hun pagina aanmaken op het platform. Daarmee kunnen ze een schare volgers opbouwen, die kunnen worden omgezet in potentiële klanten. Naamsbekendheid of reclame is een ander voordeel van deze pagina´s en de advertenties die Facebook daaraan verbindt.

Vanwege de informatie die Facebook dus heeft over hun gebruikers, kunnen ze je advertenties laten verschijnen bij een hele specifieke doelgroep. Je kan je Facebookpagina of advertenties perfect integreren op je website, waardoor de effectiviteit van je advertenties nog groter worden. En naast de mogelijk hogere conversie, groeit je netwerk ook!

Benieuwd naar de Facebook Advertising mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Welk van de twee platformen moet ik kiezen?

De keuze voor een van de twee platformen gaat uit van het doel van je advertenties en wat de doelgroep is die deze advertenties moet zien.

Omdat Google Ads dankzij hun zoekmachine heel gericht mensen kan bereiken die op een bepaald moment een product of dienst zoeken. Wil je dus een hogere conversie of verkoop van je producten? Dan kan Google Ads voordeliger uitpakken.

Als je juist een wat jonger bedrijf bent, en je wilt meer naamsbekendheid opbouwen en ervoor zorgen dat een bepaalde doelgroep op de hoogte is van de producten en service die jij aanbiedt, is Facebook wellicht handiger. Overigens kan je ook een hogere verkoop krijgen door te adverteren op Facebook: het enige verschil is dat mensen op Facebook wellicht interesse hebben in je bedrijf, terwijl mensen op Google er specifiek naar op zoek zijn.

Maar uiteindelijk gaat het om de balans. Als je echt het maximale uit je bedrijf wilt halen, en niet alleen je omzet wilt doen toenemen maar ook wilt groeien als bedrijf wat betreft je bekendheid, is er maar één echte oplossing: adverteren op beide platformen!

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Heb jij of beheer jij een webshop? Dan heb je vast wel eens gehoord van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie houdt zich bezig met het continu optimaliseren van je website om het aantal conversies (aankopen) te verhogen. Als webshop is je...

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

Wanneer je veel investeert in het verkrijgen van nieuwe bezoekers op je website dan wil je natuurlijk ook kunnen meten wat je bezoekers uitvoeren. Een belangrijk onderdeel hiervan is het meten van formulieren op je website. Dit kunnen verschillende formulieren zijn,...

Bieden in Google Ads: tips, strategieën en overwegingen

Bieden in Google Ads: tips, strategieën en overwegingen

Wie een campagne start in Google Ads, wil daar een optimaal resultaat uit halen. Daarbij wil je niets aan het toeval overlaten: over elk aspect van de campagne wil je de controle hebben. Gelukkig biedt Google daar alle ruimte toe – zeker als het gaat om bieden in...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!