Booking.com adverteren op merknaam hotel

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

jul 15, 2020 | Zoekmachine Adverteren

Het ‘B’ woord

Booking.com. In sommige kringen ook wel het blauwe monster genoemd. Iedereen kent ze wel. Zeker als je de afgelopen tijd een beetje het nieuws hebt gevolgd:

Booking.com coronacrisus staatssteun

Een bedrijf dat tussen 2010 en 2018 zo’n 1,8 miljard euro aan belasting bespaarde door schimmige constructies. Dit vervolgens grotendeels uitkeert aan aandeelhouders. En dan als eerste in de rij staat voor staatssteun van de Nederlandse overheid tijdens de corona crisis. 

Maar waarom is booking.com zo groot geworden? En waarom is dit voor veel hoteliers de druppel die de emmer doet overlopen als het aankomt op online touroperators zoals Booking?

Een belangrijke reden is omdat booking.com de reserveren van onafhankelijk hoteliers wegsnoept. Vaak zonder dat ze het zelf door hebben. Maar daarover straks meer. Eerst; hoe zijn we hier gekomen?

De start van een online revolutie

De internetgigant die de hotellerie volledig op de kop heeft gezet. Nota bene van origine een Nederlands bedrijf. Je hebt er zelf vast en zeker wel eens een hotel geboekt. Of op zijn minst georiënteerd naar hotels voordat je ergens op vakantie ging. Tenzij je zelf een hoteleigenaar bent. Dan reserveer je waarschijnlijk rechtstreeks bij het hotel zelf.

Booking.com is dan ook voor veel onafhankelijke hoteleigenaren een doorn in het oog geworden. Zo erg, dat veel hoteleigenaren sterk afhankelijk zijn geworden van booking.com. En tegenwoordig ook steeds meer andere online tour operators (OTA’s), zoals: hotels.com, Expedia of Trivago.

Een van de redenen waarom booking.com zo groot is geworden, is omdat ze heel slim in online marketing zijn. Niet alleen op hun site met teksten als “Er is nog maar 1 kamer beschikbaar, boek snel”. Maar ook in het bereiken van consumenten op het internet zijn de koning.

Commissie, commissie, commissie

Dit heeft ervoor gezorgd dat ze veel reserveringen afsnoepen van individuele hotels. Waar dit in het begin nog een goede kans leek om een wereldwijd miljoenenpubliek te bereiken als hotel, sloeg dit snel om in een monopoliepositie. Wanneer booking.com namelijk eenmaal het bereik had, zijn ze de commissiepercentages structureel gaan verhogen. Zo begon booking.nl in 1997 met een commissiepercentage van slechts 5%. Met dit aantrekkelijke aanbod hebben ze de markt veroverd, veel hotels aangesloten en wisten de consumenten booking.com massaal te vinden. Hierdoor hebben ze zo’n sterke positie bemachtigd dat ze langzaam maar zeker de commissiepercentages steeds verder konden verhogen. Tegenwoordig moet je niet gek opkijken van commissiepercentages op booking.com (en andere platformen) van wel 20 – 25 procent.

Voor een hotel van wat omvang loopt dit al snel op. Stel je voor; je hebt een onafhankelijk hotel. In een jaar draai je een omzet op hotelovernachtingen van 1 miljoen euro. 50% van je reserveringen komen van touroperators (zoals booking.com). Hierover betaal je 25% commissie. Dit komt neer op een afdracht per jaar van maar liefst 125 duizend euro!

Door de stijging van commissiepercentages gaan hoteliers steeds meer op zoek naar alternatieve manieren om de gast online te bereiken. Zeker aangezien je online zelf klanten kan aantrekken voor een investering die vaak vele malen lager ligt dan de afdrachten aan commissiepercentages naar tour operators.

Een van de beste manieren om dit te doen, is via Google. Verreweg het meeste zoekverkeer komt wereldwijd vanaf Google. Jouw gasten zoeken dus ook via Google naar een geschikt hotel.

Gasten die al bekend zijn met jouw hotel zoeken via Google regelmatig naar jouw merknaam. Misschien zijn ze al een keer eerder geweest. Of wellicht hebben ze een aanbeveling van een vriend of kennis gehad. Wanneer gasten zoeken naar je merknaam is de kans groot dat ze ook bij je willen overnachten, ze zijn immers al heel gericht op zoek. Hier zit dus vaak ook een hoog conversiepercentage op en veel potentiële omzet.

Alleen nu komt het probleem. Wanneer je zoekt op je eigen merknaam zie je eerst 4 advertenties voorbij komen van tour operators zoals booking.com. Zij adverteren namelijk massaal op de merknaam van hotels die zijn aangesloten bij hun platform. Dit doen ze omdat ze weten dat dit laaghangend fruit is en ze hier makkelijk geld mee kunnen verdienen. 

Laten we een willekeurig voorbeeld nemen van een willekeurig hotel in Amsterdam. Na wat Googelen kom ik terecht bij Hotel Jakarta. Ik zoek naar hun merknaam in Google: ‘Hotel Jakarta Amsterdam’:

Tour operators Google Ads advertentie merknaam hotels

Zoals je ziet adverteren maar liefst 4 tour operators op de merknaam van het hotel. Pas het vijfde resultaat is het organische resultaat van het hotel zelf. Op mobiel is dit resultaat niet eens direct zichtbaar en moet je naar beneden scrollen om het te vinden. 

 

Op deze manier snoepen deze touroperators waardevolle bezoekers weg bij het hotel zelf. Wanneer de bezoeker klikt op een advertentie komen ze op de betreffende boekingssite terecht. Hier worden nog honderden andere hotels tentoongesteld in Amsterdam. In het beste geval boekt deze bezoeker dus bij jouw hotel. Waarnaar je nog 20 – 25% commissie mag afrekenen met het boekingsplatform.

 

De oplossing: adverteer op je eigen merknaam

Je voelt de oplossing waarschijnlijk wel aankomen: zorg dat je zelf zichtbaar bent met een advertentie op je eigen merknaam. Zeker aangezien de klikken op je eigen merknaam relatief goedkoop zijn. In ieder geval een stuk goedkoper dan dat de minder relevante boekingsplatformen ervoor betalen. Je kan dus extreem goed concurreren en deze potentiële gasten naar je eigen website sturen. Één simpele campagne kan je zo als hoteliers al duizenden euro’s aan commissie per jaar schelen. Geld wat je dan investeert in je eigen marketing en je eigen website. Hierdoor wordt je ook nog eens minder afhankelijk van tour operators en bouw je zelf een relatie op met je gasten.

 

Kortom, laat internetgiganten als booking.com niet hun monopoliepositie gebruiken om jouw gasten en reserveringen weg te kapen, maar investeer zelf in je eigen marketing en in een duurzame relatie met je gasten. 

 

Heb jij een hotel en wil je ook zichtbaar zijn op je eigen merknaam door slimme online marketing campagnes? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag op weg!

 

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

De online wereld verandert continu. En dus ook de manier om je ideale klanten te bereiken verandert. Dit geldt zeker ook voor bloemisten. Wij zien dat steeds meer bloemenzaken online marketing inzetten om hun doelgroep te bereiken. Wij hebben zelf ook meerdere...

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Heb jij of beheer jij een webshop? Dan heb je vast wel eens gehoord van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie houdt zich bezig met het continu optimaliseren van je website om het aantal conversies (aankopen) te verhogen. Als webshop is je...

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

Wanneer je veel investeert in het verkrijgen van nieuwe bezoekers op je website dan wil je natuurlijk ook kunnen meten wat je bezoekers uitvoeren. Een belangrijk onderdeel hiervan is het meten van formulieren op je website. Dit kunnen verschillende formulieren zijn,...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!