Bieden in Google Ads: tips, strategieën en overwegingen

feb 21, 2019 | Zoekmachine Adverteren

Wie een campagne start in Google Ads, wil daar een optimaal resultaat uit halen. Daarbij wil je niets aan het toeval overlaten: over elk aspect van de campagne wil je de controle hebben. Gelukkig biedt Google daar alle ruimte toe – zeker als het gaat om bieden in Google Ads.

Zeker als je heel duidelijk voor je hebt wat het doel is van je campagne, wie je wilt bereiken en op welke manier biedt Google Ads je de perfecte handvatten om een zeer efficiënte campagne uiteen te zetten. Als ondernemer wil je daarbij je geld zo goed mogelijk uitgeven: je wilt niet meer uitgeven dan nodig en het geld dat je besteedt moet een zo hoog mogelijke conversie opleveren. Om daarvoor te zorgen, biedt Google Ads je verschillende biedstrategieën om uit te kiezen. Maar wat houdt bieden op Google Ads nu eigenlijk in?

Bieden in Google Ads

Bieden bij Google Ads moet je zien als een soort veiling: zij bepalen aan de hand van een biedsysteem welke adverteerder een bepaalde advertentieruimte krijgt. Als iemand een zoekopdracht invult bij Google die aansluit bij de markt waarin jij adverteert, doorlopen alle relevante advertenties een proces als een veiling. De hoogte van je budget speelt hierin mee, maar is niet doorslaggevend – ook je kwaliteitsscore en je positie op Google worden hierbij meegenomen in de overweging.

Elke keer dat iemand op je advertentie klikt kost dat jou immers geld. Bij het aanmaken van een campagne stel je een dagbudget in, wat het maximale bedrag is dat je per dag wil uitgeven. Jij bepaalt dus eigenlijk wat een klik je maximaal kost en Google bepaalt vervolgens aan de hand van de biedingen tijdens die veiling welke adverteerder welke plek krijgt.

Als je vervolgens kiest bij het aanmaken van je campagne voor automatisch bieden, wordt er getracht zoveel mogelijk klikken op je advertentie te genereren zonder het dagbudget te overschrijden. Je laat het hierbij dus in handen van Google Ads zelf: zij bepalen de beste manier waarop het maximale resultaat uit je budget en je campagne gehaald kan worden. Hoewel er dus veel wordt overgelaten aan Google Ads, kan je door biedstrategieën zorgen dat je zelf bepaalt op welke manier Google Ads dat moet aanpakken.

Daarbij is het belangrijk dat je goed voor ogen hebt wat het doel van je campagne is. Aangezien een campagne bij Google Ads automatisch wordt ingesteld op kosten per klik (CPC), wat bijvoorbeeld perfect werkt als je zoveel mogelijk bezoekers naar je site wilt trekken, kan het zijn dat je bij een ander doel (een conversie in de vorm van een aanmelding voor een nieuwsbrief bijvoorbeeld) een andere biedstrategie nodig hebt. Je hebt verschillende opties voor verschillende campagnes, en kan zelfs biedstrategieën instellen voor zoekwoorden, locaties of doelgroepen.

Welke biedstrategieën zijn er voor klikken?

 

Handmatige CPC-biedingen

Als het doel van je campagne is om zoveel mogelijk klikken naar je website te genereren, kan je door middel van handmatige CPC-biedingen zelf bepalen hoeveel er maximaal wordt geboden per CPC. Je kan instellen voor zoekwoorden, of voor advertentiegroepen, of voor de gehele campagne. Voorafgaand aan het instellen van deze biedstrategie is het handig te bekijken welke zoekwoorden het goed doen, zodat je je tijdens de campagne daar op kan richten. Google kan dat ook: door middel van algortimen en uitgebreide data analyse kunnen ze de ideale CPC bepalen. Laat zeker bij grote campagnes het werk dan ook over aan Google en bepaal niet voor elk zoekwoord zelf je CPC.

 

Klikken maximaliseren

Bij deze biedstrategie wordt er automatisch geboden, met als doel zoveel mogelijk mensen op je advertentie te laten klikken zonder je dagbudget te overschrijden. Ook hierbij kan je je afzonderlijk concentreren op doelgroep en zoekwoord. Deze biedstrategie wordt aangeraden als je als doel hebt een zo hoog mogelijk aantal mensen naar je website te krijgen – iets wat zeker voor beginnende ondernemingen een goede manier kan zijn om naamsbekendheid te genereren.

Ook meer halen uit Google Ads?

Welke biedstrategieën zijn er voor conversies?

Doel-CPA

Als je met je campagne een bepaalde conversie wilt behalen, in de vorm van een actie (bijvoorbeeld inschrijving voor een nieuwsbrief) dan betaal je kosten per actie (CPA). Je maximale CPA geef je zelf op: het is het bedrag dat je maximaal wilt uitgeven voor een succesvolle conversie. Als je als doel een verbeterde CPA (of dus een betere conversie) hebt, dan richten de biedingen van Google Ads zich daarop. Je betaalt niet per conversie, maar Google kijkt naar je gewenste CPA bij het doen van een bod. Je kan je hierbij ook afzonderlijk richten op advertentiegroepen. Deze biedstrategie wordt aangeraden bij bedrijven die eerder campagnes en daarbij conversies hebben gerealiseerd – als je nog aan je naamsbekendheid moet werken kan je wellicht beter voor een andere biedstrategie kiezen.

Doel-ROAS

Als je je geld zo efficiënt mogelijk wil inzetten bij Google Ads, door elke euro die je inzet ruim terug te krijgen, dan is je doel een zo hoog mogelijke ROAS te krijgen. ROAS staat voor Return On Ad Spend, en laat zien hoeveel je uitgeeft aan conversies, en hoeveel deze conversies je opbrengen. Als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt dat in de e-commerce zit, is zit een aan te raden biedstrategie: conversies zijn heilig in jouw sector. Google Ads zal daarbij een uitgebreide analyse uitvoeren van eerdere campagnes, je doelgroep(en) en zoekwoorden en bijvoorbeeld extra veel bieden voor mogelijk hoge conversies. Daarbij is het belangrijk dat je de doel-ROAS niet overdrijft, anders kan het aantal conversies juist lager uitvallen. Kijk dus goed naar hoeveel een conversie je waard is, bijvoorbeeld door eerdere campagnes en conversies te analyseren.

Conversies maximaliseren

Binnen je budget zo precies mogelijk bieden op een veilig, aan de hand van algoritmen met als doel zoveel mogelijk conversies: wie kiest voor biedstrategie ´conversies maximaliseren´, zorgt ervoor dat alle aspecten die mee kunnen spelen bij een mogelijke conversie worden meegenomen voor het optimale resultaat. Daarbij wordt er een uitgebreide historische analyse en een persoonlijke analyse van de potentiële klant uitgevoerd. Deze biedstrategie kan qua kosten hoog uitvallen – het is daarom belangrijk je campagne, je budget en je doelen te kennen.

ECPC / Verbeterde CPC

Zoals gezegd, zijn campagnes bij Google Ads er automatisch op ingesteld je te laten betalen voor kosten per klik (CPC). In de flexibele biedstrategieën van Google Ads heb je nu ook de mogelijkheid om te gaan voor een verbeterde CPC (ECPC). Hierbij wordt er per advertentieveilig gekeken naar de kans dat er een conversie plaatsvindt. Bij de veilingen waar een hogere kans is op conversie, wordt het maximale bod verhoogd om meer kans te maken op een advertentieruimte. Dat kan je instellen op zowel de hele campagne als op een bepaalde advertentiegroep. Op deze manier blijf je biedingen controleren, maar haal je (mogelijk) het maximale uit je conversie.

Welke biedstrategieën zijn er voor weergaves?

Zoekpaginalocatie

Als je doel is om zo hoog mogelijk te ranken op Google en op een van de eerste drie plaatsen op de eerste pagina wilt verschijnen als er een zoekopdracht wordt ingevoerd, kan je je biedstrategie instellen op zoekpaginalocatie. Om ervoor te zorgen dat de biedingen hierbij niet de pan uit vliegen (je moet immers concurreren met niet de minste bedrijven en merken) kan je een maximum CPC-bieding instellen. Als je bijvoorbeeld bepaalde producten of services verkoopt, kan deze biedstrategie zeer interessant zijn.

Overtreffingspercentage

Als je duidelijk voor ogen hebt wie in jouw industrie je concurrenten zijn, en je wilt hoe dan ook boven hen verschijnen als er een zoekopdracht wordt ingevoerd, kan je voor deze biedstrategie kiezen. Biedingen zullen automatisch verhoogd of verlaagd worden – binnen je budget – om ervoor te zorgen dat je bij een veiling hoe dan ook boven je concurrent eindigt. Dit betekent dus niet per se dat je hoog binnen de zoekresultaten eindigt – het enige waarvoor deze strategie zorgt is dat je boven je concurrent aangeeft. Het aantal veilingen waarbij je boven je concurrent wil eindigen geef je aan in het percentage – hoe hoger het percentage, hoe hoger de kosten. In bijvoorbeeld de horecawereld zie je deze biedstrategieën veel terugkomen. Probeer het zelf maar: als je zoekt op Van de Valk op Google, zal je zien dat eerst de boekingsites van bijvoorbeeld booking.com in de zoekresultaten verschijnen. Dit heeft te maken met het feit dat hotels aan deze sites commissie betalen als er via deze site geboekt wordt. Zij maken dus winst op boekingen en willen daarom koste wat koste boven de hotels in kwestie eindigen!

CPM / vCPM

Hierbij kijk je naar de kosten per duizend vertoningen (CPM). Dit kan zijn op Google, bij de zoekresultaten of bij gelieerde platformen als YouTube. Je betaalt elke keer dat je campagne of advertentie een bepaald aantal keer is bekeken.

Dat kan je ook handmatig instellen, bij biedstrategie vCPM. Dit kan handig zijn als je vooral gezien wilt worden, bijvoorbeeld als je een nieuw bedrijf bent, een nieuwe actie hebt, of een nieuwe service of product aanbiedt. Je kan instellen wat het hoogste bedrag is dat je wilt betalen voor elke keer dat je advertentie door duizend keer wordt gezien.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Heb jij of beheer jij een webshop? Dan heb je vast wel eens gehoord van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie houdt zich bezig met het continu optimaliseren van je website om het aantal conversies (aankopen) te verhogen. Als webshop is je...

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

Wanneer je veel investeert in het verkrijgen van nieuwe bezoekers op je website dan wil je natuurlijk ook kunnen meten wat je bezoekers uitvoeren. Een belangrijk onderdeel hiervan is het meten van formulieren op je website. Dit kunnen verschillende formulieren zijn,...

De 5 belangrijkste SEO-trends voor 2019

De 5 belangrijkste SEO-trends voor 2019

Of je nou al actief met SEO bezig bent voor je website, of hebt besloten dat je er niet meer omheen kan: zo snel als het internet zich blijft ontwikkelen, zo ontwikkelen en veranderen SEO ook. Met 2019 in aantocht zijn er weer een aantal trends om op te letten – en...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!