Zo richt je je Google Analytics account in volgens de nieuwe privacywetgeving AVG/GDPR

mei 2, 2018 | Web Analytics

Zoals je waarschijnlijk al weet treedt 25 mei 2018 de nieuwe privacywetgeving AVG/GDPR in werking. Deze nieuwe privacywet heeft uiteraard ook veel invloed op het verzamelen van gegevens over je websitebezoekers via programma’s als Google Analytics. Hierdoor is het belangrijk dat je Google Analytics account privacy proof is na 25 mei 2018. Als dit niet het geval is riskeer je namelijk een boete van maar liefst 20 miljoen euro of 4% van de omzet!

In dit artikel ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je ervoor zorgt dat je Google Analytics account helemaal klaar is voor de AVG/GDPR en volledig Privacy Proof is!

Stap 1: Bewerkersovereenkosmt met Google afsluiten

Op grond van artikel 14 van de Wbp moet je als verantwoordelijke een bewerkersovereenkomst afsluiten met Google. Hierin is vastgelegd dat Google alleen als bewerker optreedt bij de verwerking van de persoonsgegevens van je websitebezoekers. Je kunt deze overeenkomst aangaan via de instellingen van Google Analytics.

Heb je al een bewerkersovereenkomst met Google vóór december 2016? Dan zie je nu een verzoek om de gewijzigde overeenkomst te accepteren. Deze overeenkomst bevat een alinea over de nieuw toegevoegde mogelijkheden voor Analytics als betaalde ‘Analytics 360’-dienst.

Om de gewijzigde overeenkomst te accepteren, doet je het volgende:

  • Log in binnen Google Analytics
  • Kies linksonder voor Beheerder
  • Kies Accountinstellingen
  • Scroll naar de onderkant van de pagina naar het kopje Aanpassing van de gegevensverwerking

Google Analytics AVG:GDPR

 

 

  • Klik op ‘Geüpdatet amendement’. U ziet nu een pop-upscherm met de aangepaste tekst van de bewerkersovereenkomst

Google Analytics AVG:GDPR1

 

 

 

 

 

  • Klik op ‘Akkoord’. U ziet nu een nieuw tussenscherm.

Google Analytics AVG:GDPR2

  • Klik op ‘Opslaan’ om de overeenkomst echt aan te gaan. U heeft nu een bewerkersovereenkomst met Google.

Stap 2: Gegevens delen met Google uitzetten

In de standaardinstellingen van Google Analytics is aangevinkt dat je gegevens deelt met Google voor de volgende 5 doelen:

  • Producten en services van Google
  • Benchmarking
  • Technische ondersteuning
  • Accountspecialisten
  • Google-verkopers/salesexperts

Als je deze standaardinstellingen niet wijzigt, ga je ermee akkoord dat Google de verzamelde persoonsgegevens van je bezoekers voor eigen doeleinden gebruikt. Bijvoorbeeld voor het maken van benchmarks van de prestaties van vergelijkbare websites en voor verbetering van andere Google- producten en diensten. Hierdoor treedt Google niet alleen meer op als bewerker, maar ook als verantwoordelijke. Hiervoor zou je in dat geval toestemming aan bezoekers moeten vragen namens Google voor de verwerkingen van persoonsgegevens met Analytics-cookies.

Google Analytics AVG:GDPR3

 

 

 

 

 

Om dit uit te zetten, doet je het volgende:

  • Log in binnen Google Analytics
  • Kies linksonder voor Beheerder
  • Kies Accountinstellingen
  • Vink alle 5 de opties uit

Stap 3: Gegevens delen met Google voor advertentiedoeleinden uitzetten

Als je stap 2 hebt uitgevoerd, kan Google nog steeds gegevens van je websitebezoekers gebruiken, namelijk voor advertentiedoeleinden. Dit moet je op een andere plek uitschakelen.

Dit doe je als volgt:

  • Log in binnen Google Analytics
  • Ga naar Property-instellingen
  • Klik op Trackinginfo
  • Selecteer de optie Gegevensverzameling
  • Je ziet nu twee opties waardoor Google de Analytics-gegevens alsnog voor advertentiedoeleinden kan gebruiken.
  • Als je ook een advertentieproduct van Google gebruikt, staan deze twee opties standaard aangevinkt.
  • Klik deze twee opties uit en klik op Opslaan

Als je wel de advertentiefuncties van Google gebruikt, en wilt blijven gebruiken, kan je deze 2 opties aanvinken. Zorg er dan wel voor dat je je websitebezoekers hiervoor expliciet toestemming vraagt en neem het op in je privacy verklaring.

Gegevens delen met Google voor advertentiedoeleinden uitzetten

 

 

 

 

Stap 4: Het IP-adres van bezoekers anonimiseren voordat het verwerkt wordt door Google

IP4-IP-adressen bestaan uit 4 zogeheten octetten van elk 3 cijfers. Google biedt de mogelijkheid om het laatste octet van het IP-adres van je websitebezoekers te verwijderen. Dit gebeurt in tijdelijk geheugen, nog voordat het IP-adres door Google wordt opgeslagen. Google noemt dit ‘anonimiseren’.

Je doet dit op de volgende manier:

  • Log in binnen Google Analytics
  • Ga naar Property-instellingen
  • Klik op Trackinginfo
  • Selecteer de optie Trackingcode

Je ziet nu een voorbeeld van een algemene sitetag (gtag.js) die u kunt toevoegen aan het <HEAD>-gedeelte van elke webpagina die je wilt bijhouden.

Voeg aan dit voorbeeld de geel gemarkeerde configuratie-optie toe zoals in het voorbeeld hieronder.

Let op: bewaar een schermafdruk met datum/tijd van het moment dat je deze regel hebt toegevoegd aan de broncode van je website, zodat je desgevraagd kunt aantonen wanneer e deze privacy vriendelijke maatregel hebt toegepast.

IP-adres anonimiseren Google Analytics tracking code

Gefeliciteerd! Als je alle stappen hebt doorgelopen is je Google Analytics account nu volledige Privacy Proof! Zo hoef je je na 25 mei 2018 geen zorgen te maken voor de AVG/GDPR wetgeving en de hoge boetes.

Kom je er niet helemaal zelf uit? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag bij de implementatie van bovenstaande stappen!

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

De advertentiestrategie van de 3 grootste politieke partijen

De advertentiestrategie van de 3 grootste politieke partijen

Het is volop campagnetijd. En in campagnetijd spelen advertenties op social media altijd een grote rol. De partijen doen er alles aan om online hun achterban te bereiken en te beïnvloeden. Zeker in campagne tijdens de corona crisis speelt online een belangrijke rol....

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

De online wereld verandert continu. En dus ook de manier om je ideale klanten te bereiken verandert. Dit geldt zeker ook voor bloemisten. Wij zien dat steeds meer bloemenzaken online marketing inzetten om hun doelgroep te bereiken. Wij hebben zelf ook meerdere...

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Het ‘B’ woord Booking.com. In sommige kringen ook wel het blauwe monster genoemd. Iedereen kent ze wel. Zeker als je de afgelopen tijd een beetje het nieuws hebt gevolgd:Een bedrijf dat tussen 2010 en 2018 zo’n 1,8 miljard euro aan belasting bespaarde door schimmige...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!