3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

mrt 7, 2019 | Tag Management

Wanneer je veel investeert in het verkrijgen van nieuwe bezoekers op je website dan wil je natuurlijk ook kunnen meten wat je bezoekers uitvoeren. Een belangrijk onderdeel hiervan is het meten van formulieren op je website. Dit kunnen verschillende formulieren zijn, zoals: een offerte aanvraagformulier, een download formulier of een contactformulier.

 

Er zijn veel verschillende manieren om dit soort formulieren te meten. Vandaag behandelen we 3 manieren om deze formulieren meetbaar te maken in Google Analytics met het gebruik van Google Tag Manager. Laten we beginnen!

 

Maak de tag aan

De eerste stap is om in Google Tag Manager een tag aan te maken. Binnen deze tag wordt alle belangrijke data van het formulier doorgestuurd naar Google Analytics als gebeurtenis.

 

1. Maak een nieuwe tag aan en kies voor ‘Google Analytics – Universal Analytics’. Omdat zowel Tag Manager als Analytics producten van Google zijn, kunnen we hier het standaard tag type voor Google Analytics gebruiken.

 

2. Als trackingtype kiezen we gebeurtenis. Het versturen van een formulier valt namelijk onder ‘event tracking’. De categorie, actie, label en waarde kan je naar eigen wens invullen. Dit is de data die meegestuurd wordt naar Google Analytics als het formulier succesvol verzonden is. 

 

3. Vink ‘overschrijven van instellingen in deze tag inschakelen’ aan en voer onder ‘Tracking-ID’ je Google Analytics tracking-ID toe. Zo weet Tag Manager naar welk Analytics account de data verstuurd moet worden.

 

 

 

4. We slaan de tag nu op. Dit doen we eerst nog zonder trigger. Als trigger geven we aan wanneer de tag af moet gaan. Dit is dus wanneer het formulier succesvol verstuurd is.

 

We behandelen nu 3 manieren om dit te meten via Tag Manager en gebruiken dit om deze trigger op te stellen:

 

 

Methode 1: Formulier meten met een unieke bedanktpagina

De eerste stap is om te kijken of je op een unieke bedanktpagina komt nadat je het formulier succesvol hebt verzonden. Dit is de makkelijkste manier om het formulier meetbaar te maken. Let wel goed op of de bedanktpagina daadwerkelijk uniek is en nergens anders gebruikt wordt op de website. Als dit het geval is, maken we een trigger aan in Google Tag Manager die afgaat als deze pagina bezocht wordt.

1. Maak een nieuwe trigger aan

Google Tag Manager Nieuwe trigger

2. Omdat we willen dat de trigger afgaat als de bedanktpagina bezocht wordt, kiezen we hier voor de trigger ‘Paginaweergave:

Google Tag Manager Paginaweergave trigger

3. We willen niet dat de trigger geladen wordt bij alle paginaweergaven op de website. Daarom kiezen we hier voor ‘Sommige paginaweergaven’. Vervolgens selecteren we in het linker dropdown menu de variabele ‘Page URL’. In het middels drop-down menu kiezen we voor ‘is gelijk aan’ en in het rechter invulveld plakken we de URL van de unieke bedanktpagina: 

Google Tag Manager Trigger unieke bedanktpagina

De trigger wordt nu alleen geladen als de URL van de pagina gelijk is aan de unieke bedanktpagina. Deze trigger kan je gebruiken in je Tag om het formulier te meten.

 

 

Methode 2: Formulieren meten via de ingebouwde event listener van Google Tag Manager

Als het formulier niet gebruik maakt van een unieke bedanktpagina is de volgende stap om te checken of de ingebouwde form listener van Google Tag Manager meet wanneer het formulier succesvol verzonden wordt.

 

1. We starten met het activeren van de ingebouwde variabele Form ID (hierover later meer). Dit doe je door naar ‘Variabelen’ te gaan (in de linker menubalk). Klik hier op ‘Configureren’. Dit vind je rechtsboven bij het blok ‘Ingebouwde Variabelen’.

 

Google Tag Manager Variabelen configureren

2. Vink hier alle onderdelen onder formulieren aan:

Google Tag Manager Formulieren variabelen

3. Nu we de ingebouwde variabele Form ID hebben geactiveerd checken we of het formulier gemeten wordt door de auto-event listener van Google Tag Manager. Om dit te doen starten we de voorbeeldmodus:

Google Tag Manager selecteren

4. Na het activeren van de voorbeeldmodus zie je een oranje blok, zoals deze:

Google Tag Manager Voorbeeldmodus

5. Terwijl je de voorbeeldmodus geactiveerd hebt, navigeer je naar je website. Terwijl je op je website zit verstuur je het formulier dat je wilt meten.

6. Kijk of er aan de linkerkant het event ‘gtm.formSubmit’ wordt verstuurd na het succesvol verzenden van het formulier. Als dit het geval is dan wordt het formulier gemeten via de auto-event listener van Google Tag Manager en kan je doorgaan met de volgende stappen. 

formSubmit-event

7. Klik op ’gtm.formSubmit’ en vervolgens op ‘Variables’

Preview-and-debug-form-submit-variables

8. Zoek hier naar de variabele ‘Form ID’. De waarde van deze variabele gaan we gebruiken om dit specifieke formulier meetbaar te maken, in het voorbeeld is de variabele Form ID: form_contact2.

 

9. Maak een nieuwe trigger aan en kies voor Formulierverzending

Google Tag Manager Formulierverzending trigger

10. Configureer de tag als volgt:

  • Vink validatie controleren aan: hierdoor controleert de trigger of het formulier succesvol verzonden is en iemand bijvoorbeeld niet een veld leeg heeft gelaten.
  • Vink sommige formulieren aan.
  • Geef het paginapad aan waarop het formulier staat.
  • Geef aan dat het Form ID gelijk moet zijn aan de waarde vanuit stap 8, in het voorbeeld is dit form_contact2.

 

 

Stap 3: Formulieren meten via een custom event listener

De laatste manier die we behandelen om een contactformulier te meten is via het implementeren van een custom event listener. Hierbij plaatsen we zelf een event listener op elke pagina.

1. Maak een nieuwe tag aan en kies voor Aangepaste HTML

2. Kopieer onderstaande code. Dit is de custom event listener die we gaan gebruiken. Plak deze code in de aangepaste HTML tag in Tag Manager.

 

3. Kies als trigger ‘All pages’. Op deze manier checkt de event listener op elke pagina of er een gebeurtenis plaatsvindt.

We hebben nu de custom event listener geactiveerd. We gaan nu testen om de data doorkomt bij het versturen van het formulier.

4. Activeer eerst voorbeeldmodus en verstuur het formulier op de website vanuit de voorbeeldmodus

5. Kijk of er in de linkerbalk een event ajaxComplete verschijnt. Klik hierop.

6. Klik vervolgens op datalayer

7. In de datalayer zoeken we naar een variabele die aangeeft dat het formulier succesvol verzonden is. Vaak heet deze variabele ‘response’. Kijk wat de waarde is van de variabele response. In het voorbeeld zie je dat bij het succesvol verzenden van het formulier het succes bericht ‘Email send’ verstuurd wordt. De datalayer is hierarchisch opgebouwd. Als je goed kijkt zie je dat ‘response’ valt onder ‘attributes’ en success weer valt onder ‘response’.

8. Deze hiërarchie gebruiken we om een variabele aan te maken. Ga in Google Tag Manager naar variabelen en klik op nieuw onder ‘Door de gebruiker gedefinieerde variabelen’

9. Plaats hierin het hiërarchische pad naar het succes bericht vanuit stap 12. In ons voorbeeld is dit attributes.response.success. Zoals we in stap 12 zagen, geeft deze variabele het bericht ‘Email send’ bij het succesvol versturen van het formulier.

10. We kunnen nu de variabele die we gemaakt hebben gebruiken in een trigger. Maak een nieuwe trigger aan en kies voor een aangepaste gebeurtenis en configureer de trigger als volgt:

  • Naam van de gebeurtenis: ajaxComplete
  • Vink sommige aangepaste gebeurtenissen aan
  • Selecteer de variabele die je net gemaakt hebt: attributes.response.success
  • Geef aan dat deze variabele gelijk moet zijn aan het bericht bij het succesvol versturen van het formulier: Email send.

Google Tag Manager ajaxComplete trigger 

 

Conclusie

Zoals je ziet zijn er veel verschillende manieren om formulieren op je website te meten via Google Tag Manager. Deze manieren variëren in moeilijkheidsgraad. Hopelijk is het je gelukt om met een van deze manieren je formulieren te meten. 

Is het nog steeds niet gelukt? Neem dan gerust contact met ons op. We besteden graag een uurtje van onze tijd om je verder op weg te helpen!

Ook meer halen uit Google Tag Manager?

Anderen bekeken ook:

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Heb jij of beheer jij een webshop? Dan heb je vast wel eens gehoord van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie houdt zich bezig met het continu optimaliseren van je website om het aantal conversies (aankopen) te verhogen. Als webshop is je...

Bieden in Google Ads: tips, strategieën en overwegingen

Bieden in Google Ads: tips, strategieën en overwegingen

Wie een campagne start in Google Ads, wil daar een optimaal resultaat uit halen. Daarbij wil je niets aan het toeval overlaten: over elk aspect van de campagne wil je de controle hebben. Gelukkig biedt Google daar alle ruimte toe – zeker als het gaat om bieden in...

De 5 belangrijkste SEO-trends voor 2019

De 5 belangrijkste SEO-trends voor 2019

Of je nou al actief met SEO bezig bent voor je website, of hebt besloten dat je er niet meer omheen kan: zo snel als het internet zich blijft ontwikkelen, zo ontwikkelen en veranderen SEO ook. Met 2019 in aantocht zijn er weer een aantal trends om op te letten – en...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

E-book-conversie-optimalisatie-verleid-het-brein klein

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

24/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!