Starten met Conversie Optimalisatie (stappenplan)

sep 19, 2017 | Conversie Optimalisatie

Conversie optimalisatie is eigenlijk alles wat jij doet om meer bezoekers om te zetten in klanten/leads/prospects. Later we het verder uiteenzetten: wat is een conversie? Een conversie is het behalen van een bepaald doel op je website. Dit kan van alles zijn. Van het kopen van het product tot het invullen van een contactformulier, het aanvragen van een offerte of het downloaden van een e-book. Conversie optimalisatie is dus niks anders dan het optimaliseren oftewel verhogen van het aantal conversies op je website.

Het percentage bezoekers dat overgaat tot een conversie noemen we het conversiepercentage. Stel: je hebt een webshop met daarop 1000 bezoekers. 10 van die bezoekers kopen een product in je webshop. Je conversie percentage is dan 1% (10/1000*100). Conversie optimalisatie houdt zicht bezig met het verhogen van dit conversiepercentage.

Waarom starten met conversie optimalisatie?
Door conversie optimalisatie haal je meer klanten uit je huidige bezoekers. Gemiddeld ligt het conversiepercentage wereldwijd op zo’n 3%. Dit verschilt natuurlijk enorm per branche, land en product. Bezoekers zullen vaker een kledingstuk online kopen dan een dure vakantiereis. Maar gemiddeld gezien gaan zo’n 3 van de 100 bezoekers tot een aankoop over. Dit betekent dat maar liefst 97% van alle bezoekers je website verlaat zonder te converteren. Het verhogen van het aantal bezoekers dat een aankoop doet is vaak makkelijker dan het vinden, bereiken en binden van nieuwe bezoekers. De bezoekers zijn immers al op je website, je moet ze alleen nog weten te overtuigen om een aankoop te doen.

Starten met conversie optimalisatie
We weten nu wat conversie optimalisatie is en waarom je er vandaag nog mee moet beginnen. Maar waar begin je eigenlijk? Dit is een vraag die wij van veel ondernemers krijgen. Als ondernemer ben je goed in je vak en in ondernemen. Niet in het optimaliseren van websites om zo je conversie te verhogen. Maar wees gerust, er zijn genoeg eenvoudige manieren om vandaag nog te starten met conversie optimalisatie.

Data, data en nog eens data
Bij het optimaliseren van je website is het belangrijkste om niet van jezelf uit te gaan. Jij als ondernemer weet alles van jouw product of dienst af en hierdoor is je website al snel begrijpelijk. Echter optimaliseer je jouw website niet voor jezelf, maar voor je bezoekers. En voor je bezoekers is je website vaak een stuk minder vanzelfsprekend. Hierdoor is het essentieel dat je je verplaatst in je bezoeker. Maar hoe doe je dit eigenlijk? Je hoeft echt niet met elke bezoeker om tafel te gaan en ze het hemd van hun lijf vragen over je website. Hoewel dit zeker een effectieve methode kan zijn kost het veel tijd, energie en geld om dit te doen. Gelukkig zijn er veel handige online methodes om het gedrag van jouw bezoekers op je website te meten. Deze inzichten vormen de basis om je webstie te optimaliseren. In dit stappenplan behandelen we 6 bewezen methodes om inzicht te krijgen in het online gedrag van jouw bezoekers.

1. Google Analytics

De meestgebruikte manier om inzicht in het gedrag van je bezoekers te krijgen is Google Analytics. Analytics is een gratis programma van Google om de statistieken van jouw websitebezoekers te meten. Zorg er dus voor dat je Google Analytics geïmplementeerd hebt. Als je dat hebt, duik dan in Google Analytics om de volgende vragen te beantwoorden:

– Waar haken de meeste bezoekers af binnen je website?

– Welke conversiepaden zijn succesvol en welke niet?

– Welke segmenten bezoekers presteren wel/niet goed?

– Welk gedrag vertonen bezoekers die wel converteren vs. bezoekers die niet converteren?

2. Heatmaps

Een andere zeer effectieve manier om inzicht in het gedrag van je bezoekers te krijgen is het gebruik van heatmaps. Een heatmap is het resultaat van de analyse van een webpagina. Een heatmap wordt ook wel een warmtebeeld genoemd. Het resultaat is een screenshot van je webpagina met een transparante laag met visuele temperatuurverschillen, hieruit kan je afleiden welke gebieden populair zijn en welke absoluut niet.

Heatmap voorbeeld

Er zijn 3 verschillende soorten heatmaps, namelijk: een clickmap, een movemap en een scrollmap.

Clickmap
Een clickmap laat alle plekken zien op de webpagina waar op geklikt wordt. Hierdoor kan je makkelijk usability problemen signaleren. Klikken veel bezoekers op een button die helemaal niet klikbaar is? Blijkbaar willen ze dan meer over dit onderwerp weten. Maak het onderdeel klikbaar om beter in de behoefte van de gebruiker te voorzien.

Movemap
Een movemap laat zien hoe gebruikers met hun muis bewegen op je website. Hierdoor kan je in zekere zin afleiden waar bezoekers met hun ogen naar kijken. Met de analyse van de movemap ontdek je of je bezoekers focussen op de belangrijkste elementen.

Scrollmap
De scrollmap laat zien hoe ver gebruikers naar beneden scrollen op je website. Bereiken ze helemaal het einde of haken ze al af op de helft? Staat belangrijke content op je website te ver naar beneden geplaatst? Aan de hand van een scrollmap kan je dit achterhalen en content rangsschikken.

Scrollmap voorbeeld

Je kan heatmaps gemakkelijk installeren op je website. Hier zijn verschillende online (gratis) tools voor, zoals Hotjar of CrazyEgg. Door middel van de inzichten uit de heatmaps kan je de volgende vragen beantwoorden:

– Ligt de focus van de bezoeker op de juiste elementen?

– Begrijpte je bezoeker overal wat klikbaar is en wat niet?

– Welke elementen worden veel gebruikt en welke weinig?

– Heeft je bezoeker wel aandacht voor je USP’s?

3. Sessie opnames

Door middel van sessie opnames kan je letterlijk je bezoekers volgen op je website. Dit geeft inzicht in het gedrag van je bezoekers. Waarschijnlijk gebruiken je bezoekers je website heel anders dan jij zelf.

– Hoe navigeert een bezoeker op je website?

– Klikken bezoekers vaak heen en weer tussen bepaalde pagina’s? En wat doen ze dan op die pagina’s?

– Bij welke informatie blijft je bezoeker lang stilstaan?

– Wat vinden bezoekers lastig op je mobiele website?

Sessie opnames voorbeeld

4. Pro-actieve surveys

Vraag naar de mening van je bezoekers door pro-actieve surveys. Door op het juiste moment en op de juiste manier de mening te vragen van je bezoekers kom je tot waardevolle inzichten. Hiermee neem je een kijkje in de gedachten van je bezoekers. Stel jezelf de volgende vragen aan de hand van de surveys:

– Overtuigen: waarom converteert je bezoeker?

– Drempels: waarom converteert je bezoeker niet?

– Taal: welke taal gebruiken je bezoekers?

Pro-actieve surveys

5. Formulieren analyse

Om iets te bestellen of om contact op te nemen moeten je bezoekers vaak een formulier invullen. Wij zien dat veel bezoekers afhaken tijdens het invullen van deze formulieren. Door het analyseren van deze formulieren kan je achterhalen wat dit veroorzaakt. Stel jezelf vragen als:

– Bij welke velden haken bezoekers af?

– Welke ingevulde informatie wordt nog weer gecorrigeerd?

– Hoelang doen bezoekers gemiddeld over het invullen van de velden?

– Zijn er (verplichte) velden die worden overgeslagen?

6. Gebruikersonderzoek

Naast alle eerder genoemde online methodes om het gedrag van je bezoekers te analyseren kan je ook altijd nog aan de “ouderwetse” manier van gebruikersonderzoek doen. Hierbij ga je fysiek in gesprek met de gebruikers van je website om hun ervaringen te achterhalen. Het voordeel van gebruikers onderzoek is dat je heel veel informatie en context krijgt. Een nadeel is dan wel dat het erg tijdsintensief en dus duur is. Achterhaal de antwoorden op de volgende vragen tijdens gebruikersonderzoek:

– Begrijpen bezoekers je waardepropositie?

– Wat vinden ze lastig aan bekende knelpunten op je website?

– Wat zijn hun verwachtingen en hoe ervaren ze je site?

Hopelijk heb je na het lezen van dit stappenplan handvatten gekregen om te starten met conversie optimalisatie. Weet jij nog een methode die wij niet behandeld hebben? Laat even een reactie achter en deel het met de rest!

Vond je dit artikel interessant en wil je nog meer te weten komen over conversie optimalisatie? Download dan nu ons gratis E-Book hieronder! Hierin staan meer dan 50 concrete tips om je website te verbeteren. Of kruip in het brein van je bezoekers en ontdek de 15 wereldberoemde psychologische principes om ze te overtuigen.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

De advertentiestrategie van de 3 grootste politieke partijen

De advertentiestrategie van de 3 grootste politieke partijen

Het is volop campagnetijd. En in campagnetijd spelen advertenties op social media altijd een grote rol. De partijen doen er alles aan om online hun achterban te bereiken en te beïnvloeden. Zeker in campagne tijdens de corona crisis speelt online een belangrijke rol....

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

De online wereld verandert continu. En dus ook de manier om je ideale klanten te bereiken verandert. Dit geldt zeker ook voor bloemisten. Wij zien dat steeds meer bloemenzaken online marketing inzetten om hun doelgroep te bereiken. Wij hebben zelf ook meerdere...

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Het ‘B’ woord Booking.com. In sommige kringen ook wel het blauwe monster genoemd. Iedereen kent ze wel. Zeker als je de afgelopen tijd een beetje het nieuws hebt gevolgd:Een bedrijf dat tussen 2010 en 2018 zo’n 1,8 miljard euro aan belasting bespaarde door schimmige...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!