Best presterende social mediacampagnes bloemenzaken

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

jul 28, 2020 | Social Media Adverteren

De online wereld verandert continu. En dus ook de manier om je ideale klanten te bereiken verandert. Dit geldt zeker ook voor bloemisten.

Wij zien dat steeds meer bloemenzaken online marketing inzetten om hun doelgroep te bereiken. Wij hebben zelf ook meerdere bloemisten als klanten en zien dat de inzet van online marketing zeer succesvol is.

Daarom delen we vandaag 5 van onze best presterende campagnes. Dit zijn zeer gerichte campagnes op social media (Facebook & Instagram). Doe er je voordeel mee en pas de campagnes vandaag nog toe. Je zal versteld staan van de resultaten!

 

Campagne 1: Verjaardagen

Online marketing campagne bloemenzaak

Een boeket is nog steeds een vaak gekocht verjaardagscadeau. Zo blijkt uit onderzoek van Topbloemen dat 77% van de mensen regelmatig een boeket cadeau doen. Het wordt voornamelijk nog als een vrouwencadeau gezien. Zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Maar hoe bereik je deze partners, kinderen, vrienden en familie van de jarige? 

Als ze al bekend zijn met je zaak dan komen ze bij je langs om een cadeau te halen. Maar hoe weet je mensen actief te bereiken die jou nog niet kennen?

Het antwoord is gerichte advertenties op Facebook & Instagram. Facebook weet namelijk de verjaardagsdatum van haar gebruikers. Deze vul je immers in bij het aanmaken van een account. Met gerichte advertenties kan je dus mensen bereiken die binnenkort jarig zijn.

Maar nu komt de beste optie: je kan vrienden bereiken van mensen die binnenkort jarig zijn. Zo kan je gericht adverteren aan vrienden, familie, kennissen, partners of kinderen van jarige joppen. Wij zien de beste resultaten met advertenties gericht aan mannelijke partners van vrouwen die binnen 7 dagen jarig zijn. Deze mannen kan je verder verleiden met bijvoorbeeld een speciale verjaardagsaanbieding.

 

Campagne 2: Valentijnsdag

Social media campagne bloemenzaak

Als er één moment in het jaar is wanneer er veel bloemen gegeven worden dan is het wel Valentijnsdag. Uiteraard doen vooral de rozen het goed. Een bos rozen is dus ook nog een veel gekozen Valentijnscadeau van mannen. Maar hoe bereik je hiervoor de juiste mensen? 

In Facebook en Instagram kan je mannen bereiken. Eventueel ook nog in een specifieke leeftijdscategorie. Daarnaast kan je mensen targeten op basis van hun relatiestatus. Voor een Valentijdsdag campagne zijn bijvoorbeeld de volgende relatiestatussen interessant om mee te nemen:

  • Geregistreerd partnerschap
  • Getrouwd
  • Heeft een relatie
  • Open relatie
  • Samenlevingscontract
  • Verloofd

Dit zou je vervolgens ook weer verder kunnen combineren met bijvoorbeeld locatie. Uiteraard werkt hiervoor een gerichte Valentijnsactie het beste als uiting.

 

Campagne 3: Bruiloften

Social media campagne bloemist

Ook tijdens bruiloften zijn bloemen altijd immens populair. Dit kan gaan over een trouwboeket, maar ook voor autoversiering, bloemen voor de kerk, corsages voor de genodigden, bloemenmandjes voor de bruidsmeisjes en meer. Kortom, genoeg mogelijkheden voor bloemisten. 

Maar hoe bereik je mensen die een bruiloft aan het plannen zijn op het juiste moment?

Daar hebben Facebook & Instagram een oplossing voor. Zo kan je mensen bereiken die verloofd zijn. Zij plannen (waarschijnlijk) een bruiloft. Maar dat is nog niet alles. Je kan zelf mensen bereiken die net verloofd zijn. Bijvoorbeeld in de afgelopen drie maanden. Of maximaal een jaar. Zo bereik je de verloofden ook nog eens op het juiste moment. Combineer dit ook nog met interesses in bruiloften en je hebt een zeer gedetailleerde relevante doelgroep te pakken!

 

Campagne 4: Mensen in de buurt van je winkel

 

Online marketing voor bloemenzaken

Heb je een winkel in de stad? Dan wil je natuurlijk ook mensen bereiken die aan het winkelen zijn. Het is mogelijk om via Facebook en Instagram advertenties mensen te bereiken in de buurt van je winkel. Dit kan al binnen een straal van 1.000 meter!

Deze doelgroep zou je zelfs nog verder kunnen specificeren met bijvoorbeeld geslacht, leeftijd of interesses van de personen. Zo bereik je enkel relevante mensen in de buurt van je zaak. 

Het werkt vaak goed om deze mensen met een gerichte aanbieding naar je winkel te ‘lokken’. Zo creëer je urgentie en zorg je ervoor dat mensen tijdens een bezoek aan de stad jouw winkel niet vergeten. 

 

Campagne 5: Zakelijke bloemenabonnementen

 

Online marketing campagne bloemist

De laatste campagne is gericht op abonnementen. Steeds meer bloemisten bieden abonnementen aan waar bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks bloemen geleverd worden. Dit is voor particulieren interessant, maar zeker ook voor de zakelijke markt. Veel kantoren en bedrijven maken hier gebruik van. Voor de bloemist een fijne terugkerende stroom van inkomsten.

Maar hoe bereik je de juiste mensen hiervoor? Vaak worden dit soort beslissingen gemaakt door mensen in administratieve functies bij deze bedrijven. Gelukkig kan je in Facebook en Instagram mensen bereiken op basis van hun functie!

Functies waarvan wij zien dat ze het goed doen: office manager, office assistant, secretaresse, receptioniste of assistenten. Via gerichte advertenties kan je mensen in deze functies targeten met een aanbod voor een zakelijk bloemenabonnementen.

Conclusie

Dat waren ze al weer. Vijf gerichte online marketing campagnes voor bloemenzaken. Wanneer je deze hypertargeting toepast in je online marketing zal je versteld staan van de resultaten. Heb je vragen of moeite om dit op te starten? Stel ze gerust, wij helpen je graag op weg!

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Het ‘B’ woord Booking.com. In sommige kringen ook wel het blauwe monster genoemd. Iedereen kent ze wel. Zeker als je de afgelopen tijd een beetje het nieuws hebt gevolgd:Een bedrijf dat tussen 2010 en 2018 zo’n 1,8 miljard euro aan belasting bespaarde door schimmige...

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Heb jij of beheer jij een webshop? Dan heb je vast wel eens gehoord van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie houdt zich bezig met het continu optimaliseren van je website om het aantal conversies (aankopen) te verhogen. Als webshop is je...

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

Wanneer je veel investeert in het verkrijgen van nieuwe bezoekers op je website dan wil je natuurlijk ook kunnen meten wat je bezoekers uitvoeren. Een belangrijk onderdeel hiervan is het meten van formulieren op je website. Dit kunnen verschillende formulieren zijn,...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!