Google Analytics spam? Zo kom je er vanaf!

feb 22, 2018 | Web Analytics

Misschien heb je er wel eens van gehoord: spamverkeer in je Google Analytics data. In dit artikel ga ik je uitleggen wat het precies is. En, belangrijker eigenlijk: hoe je er voor eens en voor altijd van afkomt.

Referral Spam: Wat is het precies?

Veel spam komt van zogenaamde Referral Spam. Laten we eerst duidelijk maken wat referral spam exact inhoudt. Spam van verwijzingsverkeer (referral spam) in je Google Analytics account krijg je doordat “hackers” gegevens proberen te verzenden naar jouw Google Analyitcs account. Dit doen ze met behulp van het Measurement Protocal, beter bekend als de API van Google Analytics. Door dit measurement protocal te gebruiken kan iemand nep paginaweergaven verzenden naar jouw Google Analytics property door jouw UA-XXXXXX-Y tracking-ID te gebruiken. Deze spam ziet er ongeveer zo uit:

Verwijzingsverkeer spam Google Analytics

Te verduidelijking: dit is dus NIET echt verkeer op je website. Dit zijn geen geïnteresseerde websitebezoekers. Dit zijn nepverzoeken die verzonden worden door een bot van iemand anders. Nep of niet, ze worden wel weergegeven in je verwijzingsverkeer rapport als je kijkt in: Acquisitie > Alle verkeer > Verwijzingen. Dit kan je hierboven zien.

Wel kan je gerust ademhalen. Deze “hackers” hebben het niet bewust op jou of je website gemunt.  De spammers genereren automatisch Google Analytics ID’s om hier vervolgens nep verzoeken naar te versturen. Niks persoonlijks dus, maar wel erg irritant.

Verwijzingsverkeer Spam: hoe kom ik er vanaf?

Laten we beginnen bij de basis. Het eerste wat je moet doen is het uitsluiten van hits van bekende bots en spiders. Deze optie vind je onder: Beheerder > weergave > instellingen weergeven. Scroll vervolgens helemaal naar beneden. Daar vind je de optie “Bots filteren”. Vink hier de optie “Alle hits van bekende bots en spiders uitsluiten” aan.

Bots filteren Google Analytics spam

Dit is het beste initiatief van Google zelf om het probleem van Google Analytics referral spam tegen te gaan, maar het laat nog steeds veel te wensen over. Elke dag komen er nieuwe neppe sites bij als verwijzingsverkeer dus dit is zeker geen lange termijn oplossing.

Filters: Hoe zit dat dan?

Filters kunnen zeker gebruikt worden om spam verkeer uit te sluiten binnen je Google Analytics acocunt.

Het eerste filter dat je kan maken is een filter dat verwijzingsverkeer uitsluit (verrassend). Om dit te doen ga je naar: Beheerder > weergave > filters. Vervolgens maak je een nieuw filter aan. Geef je filter een herkenbare naam zodat je deze later terug kan vinden. Kies voor het filtertype ‘aangepast’ en dan voor het uitsluiten van een verwijzende URL.

De verwijzende websites waarvan je spam verkeer ondervind moet je op deze manier invoeren:  .*.spamsite1.com|.*.spamsite2.com|.*.spamsite3.com|.*.spamsite4.com

Het kost natuurlijk veel tijd en energie om achter alle spamsites te komen en deze handmatig in te vullen. Om dit wat maklelijker te maken heb ik een lijst samengesteld met veel voorkomend spamverkeer. Deze kan je hier downloaden:

Klik om de lijst te downloaden >

Klaar is kees, zou je denken. Toch zit er een addertje onder het gras. Zoals je ziet is de lijst met bekende spammers erg lang. Alleen laat Google het maar toe om per filter maximaal 255 tekens op te geven. Met de huidige lijst van bekende spammers van 9.822 tekens, zou dit alleen al betekenen dat je 39 filters moet aanmaken. Daarnaast moet je telkens nieuwe bekende spammers toevoegen aan de filters. Filters kunnen dus zeker helpen om de laatste hardnekkige spammers uit te sluiten, maar het is zeker geen lange termijn oplossing.

 

Andere filters om van je spam af te komen

Gelukkig zijn er nog meer filters om voor eens en voor altijd van die hardnekkige spam af te komen. Zelf maak ik veel gebruik van 4 universeel toepasbare filters binnen Google Analytics. Deze filters sluiten niet alleen Referral Spam uit, maar ook andere hardnekkige vormen van spamverkeer. Ik zal de filters hier een voor een laten zien en uitleggen hoe je ze zelf toe kan passen.

Filter 1: Geldige hostnaam filter
Het eerste filter is de geldige hostnaam. Dit filter neemt alleen verkeer op dat gericht is op jouw hostnaam. Je hostnaam is in de meeste gevallen de URL van je website (bv. itsmarketing.nl). Door een filter aan te maken dat alleen bezoekers accepteert naar de hostnaam van je website, voorkom je spamverkeer. Dit komt doordat spammers niet weten welke websites ze aanvallen, hierdoor is er vaak geen of een vreemde hostnaam opgegeven.

Zo maak je het geldige hostnaam filter aan:

  1. Ga in je Google Analytics account naar beheerder en kies hier de weergave waarop je het filter wilt toepassen
  2. Selecteer “Filters”
  3. Selecteer: “+Nieuw Filter”
  4. Selecteer “Nieuw filter maken” en vul “Geldige Hostnaam Filter” in als naam
  5. Selecteer “Opnemen” en in het filterveld “Hostnaam”
  6. Vul in het filterpatroon jouw URL (bv. itsmarketing.nl) in, gevolgd door |googleusercontent
  7. Druk op “Opslaan” en je filter is gereed!

Geldige hostnaam filter Google Anlytics

Filter 2: Hostnaam uitsluiten
Het tweede filter sluit al het verkeer uit dat afkomstig is van een hostnaam die niet ingesteld is en dus op (not set) staat:

  1. Ga in je Google Analytics account naar beheerder en kies hier de weergave waarop je het filter wilt toepassen
  2. Selecteer “Filters”
  3. Selecteer: “+Nieuw Filter”
  4. Selecteer “Nieuw filter maken” en vul “Hostnaam uitsluiten” in als naam voor het filter
  5. Selecteer “Uitsluiten” en in het filterveld “Hostnaam”
  6. Vul in het filterpatroon “(not set)” in
  7. Druk op “Opslaan” en je filter is gereed!

Ongeldige hostnaam filter Google Analytics

Filter 3: Taalinstellingen uitsluiten
Het derde filter sluit al het verkeer uit waarbij de taal dimensie uit 15 of meer symbolen bestaat. Aangezien de meeste legitieme taalinstellingen die door browsers worden verzonden uit 5-6 symbolen bestaan zal dit filter alleen spamverkeer uitsluiten.

Daarnaast zijn er symbolen die ongeldig zijn voor gebruik in het taalveld, maar die kunnen worden gebruikt om een domeinnaam te construeren. Deze sluiten we meteen uit met dit filter:

  1. Ga in je Google Analytics account naar beheerder en kies hier de weergave waarop je het filter wilt toepassen
  2. Selecteer “Filters”
  3. Selecteer: “+Nieuw Filter”
  4. Selecteer “Nieuw filter maken” en vul “Taal spam uitsluiten” in als filternaam
  5. Selecteer “Uitsluiten” en in het filterveld “Taalinstellingen”
  6. Vul in het filterpatroon “ \s[^\s]*\s|.{15,}|\.|, ” in
  7. Druk op “Opslaan” en je filter is gereed!

Taalinstellingen spam filter Google Analytics

Filter 4: Schermresolutie uitsluiten
Het vierde en laatste filter om voor eens en voor altijd van spammers af te komen is een filter dat niet ingestelde schermresoluties uitsluit:

  1. Ga Analytics naar beheerder en selecteer hier de dataweergave waarop je het filter wilt toepassen
  2. Selecteer “Filters”
  3. Klik op: “+Nieuw Filter”
  4. Selecteer “Nieuw filter maken” en vul “Schermresolutie spam uitsluiten” in als filternaam
  5. Selecteer “Uitsluiten” en in het filterveld “Schermresolutie”
  6. Vul in het filterpatroon “(not set)” in
  7. Druk op “Opslaan” en je laatste filter is ook gereed!

Schermresolutie spam filter Google Analytics

Spammers? Verleden tijd!

Gefeliciteerd! Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen is de kans groot dat je voor eens en voor altijd van spamverkeer in je Google Analytics data af bent! Nu wordt je data niet meer vertroebeld door deze spammers en heb je weer inzicht in de juiste cijfers. Check na het toepassen van alle filters regelmatig het rapport “Verwijzingsverkeer” om te kijken of er toch nog domeinen doorheen komen. Deze kan je dan alsnog handmatig uitsluiten via het verwijzende-url filter.

Weet jij nog andere slimme manieren om van Google Analytics spamverkeer af te komen? Laat het hieronder weten in de reacties!

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

De advertentiestrategie van de 3 grootste politieke partijen

De advertentiestrategie van de 3 grootste politieke partijen

Het is volop campagnetijd. En in campagnetijd spelen advertenties op social media altijd een grote rol. De partijen doen er alles aan om online hun achterban te bereiken en te beïnvloeden. Zeker in campagne tijdens de corona crisis speelt online een belangrijke rol....

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

De online wereld verandert continu. En dus ook de manier om je ideale klanten te bereiken verandert. Dit geldt zeker ook voor bloemisten. Wij zien dat steeds meer bloemenzaken online marketing inzetten om hun doelgroep te bereiken. Wij hebben zelf ook meerdere...

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Het ‘B’ woord Booking.com. In sommige kringen ook wel het blauwe monster genoemd. Iedereen kent ze wel. Zeker als je de afgelopen tijd een beetje het nieuws hebt gevolgd:Een bedrijf dat tussen 2010 en 2018 zo’n 1,8 miljard euro aan belasting bespaarde door schimmige...

0 reacties

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!