Advertentiestrategie politieke partijen

De advertentiestrategie van de 3 grootste politieke partijen

mrt 10, 2021 | Social Media Adverteren

Het is volop campagnetijd. En in campagnetijd spelen advertenties op social media altijd een grote rol. De partijen doen er alles aan om online hun achterban te bereiken en te beïnvloeden.

Zeker in campagne tijdens de corona crisis speelt online een belangrijke rol. De lijsttrekkers kunnen namelijk niet meer de straat op om hun achterban te bereiken.

Maar hoe doen de grootste partijen in de peilingen het eigenlijk op social media? Wij namen een kijkje naar de advertentiestrategie op Facebook en Instagram van de 3 grootste partijen in de peilingen: de VDD, de PVV en het CDA. 

Aantal volgers

In de peilingen staat de VVD nog steeds eenzaam aan de top. Hoewel ze de laatste weken wel langzamerhand wat zetels kwijtraken. Lukt het de PVV en het CDA om dichterbij te komen? Laten we eerst eens kijken naar het aantal volgers op Facebook en Instagram:

Aantal volgers politieke partijen

Niet alleen in de peilingen, maar ook wat betreft de opgebouwde social media aanwezigheid, staat de VVD ruimschoots aan kop. Zowel op Facebook als Instagram heeft de VVD aanzienlijk meer vind-ik-leuks en volgers dan de twee uitdagers: het CDA en de PVV.

 

Maar, we moeten wel eerlijk zijn: de PVV is natuurlijk een grote one-man-show rondom de persoon Geert Wilders. Wilders zelf is wel actief op social media met een grote schare aan volgers. Wanneer we Geert Wilders er namelijk aan toevoegen ziet het er zo uit:

Aantal volgers politieke partijen met Geert Wilders

Van deze aantallen worden Mark Rutte en Wopke Hoekstra vast jaloers. Zij komen beiden met hun persoonlijke pagina bij lange na niet aan deze aantallen. Rutte doet nog een dappere poging met 67.0000 likes, maar Hoekstra kan met 4.700 likes de strijd maar beter opgeven.

Advertentiestrategie

Maar hoe hebben deze partijen hun advertentiestrategie op Facebook & Instagram ingericht?

 

Gelukkig kunnen wij daar antwoord op geven. Via de Facebook advertentie bibliotheek is het mogelijk om alle actieve advertenties op Facebook en Instagram te zien van een bedrijf. Voor politieke partijen gaat dit nog een stukje verder en kan je zelfs alle oude advertenties zien en ook hoeveel de partijen hebben uitgegeven aan deze advertenties. Dit extra inzicht heeft Facebook toegevoegd na het schandaal met Cambridge Analytica rondom de Amerikaanse verkiezingen van 2016.

 

Laten we dus eens een kijkje nemen naar deze 3 partijen. Wat meteen opvalt, is dat de PVV ook niet meedoet aan adverteren op deze social media kanalen. Zowel de pagina van de PVV als de persoonlijke pagina van Geert Wilders, hebben geen actieve advertenties op Facebook & Instagram.

Advertenties PVV

Je hoeft alleen maar even rond te kijken op de Facebook pagina van de PVV en je komt er meteen achter waarom ze hier niet aan mee doen. De PVV vindt dat social media bedrijven zoals Facebook rechtse meningen censureren. Daarom maken ze de stap naar andere social media kanalen, zoals Telegram.

PVV Telegram

Dan gaat de strijd om aandacht op Facebook en Instagram dus nog tussen de partijen van Mark en Wopke (ja, ik mag ze bij de voornaam aanspreken).

 

Uitgaven

Wanneer je kijkt naar de uitgaven van de politieke partijen aan advertenties op Facebook en Instagram dan zie je dat de CDA flink de portemonnee trekt. Als uitdager deze verkiezingen hebben ze natuurlijk ook nog een flinke achterstand in te halen. Zo heeft het CDA in de afgelopen 7 dagen de helft uitgegeven van wat de VVD in het hele afgelopen jaar heeft uitgegeven.

Uitgaven VVD en CDA aan social media advertenties

Het CDA geeft van alle zittende partijen veruit het meeste geld uit aan advertenties op Facebook en Instagram. Maar heeft het trekken van de portemonnee door het CDA ook het gewenste effect?

 

Ze zijn wel de actievere partij op het gebied van social media advertenties met zo’n 6.000 verschillende advertenties. Ter vergelijking: de VVD heeft zo’n 4.400 advertenties.

 

Beide partijen trapten af met hun verkiezingscampagnes op social media rond januari 2021. Hiervoor waren ze wel actief op social media met advertenties, maar vanaf januari is de intensiteit flink toegenomen en is de boodschap puur gericht op de verkiezingen.

 

Wanneer je de actieve advertenties van het CDA en de VVD naast elkaar neerlegt dan zie je op het eerste oog eigenlijk weinig verschil. Tuurlijk de VVD past de bekende oranje en blauwe kleur toe en het CDA de groene. Maar wat je vooral ziet zijn de hoofden van Mark Rutte en Wopke Hoekstra. Beide partijen zetten sterk in op een prominente rol van de lijsttrekker in hun advertentiestrategie. 

Social media advertenties VVD en CDA

Toch zie je dat de VVD daar toch nog wel een iets andere strategie op voert, namelijk die van sociale bewijskracht. Zij laten voornamelijk video’s waarin andere mensen uitleggen waarom ze op Mark Rutte gaan stemmen. Dit aloude principe kan goed werken om bepaalde mensen te overtuigen. Onder het mom van: ‘Als al die anderen zeggen dat het goed is, dan zal het ook wel goed zijn’.

Sociale bewijskracht VVD

Kanalen

Het valt op dat het CDA in hun advertentiestrategie er vaker voor kiest om Instagram mee te nemen als plaatsing. De VVD heeft sinds de start van de campagnetijd maar een aantal advertentievarianten gedraaid op Instagram. Dit geeft het CDA waarschijnlijk meer bereik onder jongeren, aangezien zij actiever zijn op Instagram dan op Facebook.

 

Beide partijen hebben geen actieve advertenties in Facebook Messenger of in het Audience Network van Facebook.

 

Conclusie

Ik ben benieuwd of het CDA de achterstand in de peilingen nog kan inlopen. Aan de investeringen in social media advertising zal het in ieder geval niet liggen. Ze doen in ieder geval in één van hun advertenties nog erg hun best om het verschil tussen het CDA en hun grote concurrent het VVD aan te duiden:

CDA advertentie verschil VVD

Ben jij zelf ook benieuwd geworden naar de advertenties van politieke partijen op Facebook en Instagram? Neem dan een kijkje in de advertentie bibliotheek van Facebook op: https://www.facebook.com/ads/library

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

De online wereld verandert continu. En dus ook de manier om je ideale klanten te bereiken verandert. Dit geldt zeker ook voor bloemisten. Wij zien dat steeds meer bloemenzaken online marketing inzetten om hun doelgroep te bereiken. Wij hebben zelf ook meerdere...

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Het ‘B’ woord Booking.com. In sommige kringen ook wel het blauwe monster genoemd. Iedereen kent ze wel. Zeker als je de afgelopen tijd een beetje het nieuws hebt gevolgd:Een bedrijf dat tussen 2010 en 2018 zo’n 1,8 miljard euro aan belasting bespaarde door schimmige...

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Heb jij of beheer jij een webshop? Dan heb je vast wel eens gehoord van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie houdt zich bezig met het continu optimaliseren van je website om het aantal conversies (aankopen) te verhogen. Als webshop is je...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!