Conversie tips webshop

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

mrt 27, 2019 | Conversie Optimalisatie

Heb jij of beheer jij een webshop? Dan heb je vast wel eens gehoord van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie houdt zich bezig met het continu optimaliseren van je website om het aantal conversies (aankopen) te verhogen.

Als webshop is je conversiepercentage de belangrijkste statistiek.

Deze moet je kunnen dromen 🙂

Vandaag hebben we 3 concrete tips voor je op een rijtje gezet. Deze tips kan jij vandaag nog toepassen en je conversiepercentage hierdoor verhogen. Kleine wijzigingen hebben namelijk vaak al een grote impact op het resultaat.

Laten we beginnen!

Tip 1: Optimaliseren in het checkout proces

Het checkout proces is het belangrijkste punt van je webshop om te starten met optimaliseren. Dit komt omdat wijzigingen hier de grootste impact hebben op het conversiepercentage en uiteindelijk de online omzet.

De belangrijkste uitdaging is om bezoekers vast te houden in het checkout proces zodat ze hun bestelling voltooien. Een verlaging van het uitstappercentage zal een positieve impact hebben op het conversiepercentage.

Laten we kijken naar een simpel rekenvoorbeeld:

  • In een bepaalde periode heb je 10.000 websitebezoekers;
  • Van de 10.000 bezoekers starten 2.000 bezoekers het checkoutproces;
  • Van alle bezoekers die het checkoutoproces starten, haakt 80% af en voltooit 20% dit;
  • Dit resulteert in 400 aankopen;
  • Gemiddeld besteed een bezoeker €75 per aankoop;
  • Dit resulteert in een online omzet van €30.000;
  • Door optimalisaties in de checkout wordt dit uitstappercentage verlaagd van 80% naar 70%;
  • Dit betekent dat niet 400, maar 600 bezoekers overgaan tot een aankoop;
  • Met een gemiddelde waarde van 75 euro per aankoop resulteert dit in €45.000 online omzet, een stijging van 50%.

 

Dit rekenvoorbeeld laat zien dat optimalisaties in de checkout een grote impact hebben op de online omzet. Zo wordt in dit voorbeeld het percentage bezoekers dat uitstapt in de checkout verlaagd met 10%. Dit resulteert in een stijging van de online omzet van maar liefst 50%.

Als je deze optimalisaties niet had doorgevoerd dan had je maar liefst 50% meer bezoekers moeten aantrekken om hetzelfde effect te krijgen. Het verkrijgen van deze bezoekers is een kostbaar proces.

 

“It’s Much easier to double your business by doubling your conversion rate than by doubling your traffic” – Jeff Eisenberg

 

De wijzigingen die je hebt aangebracht in de checkout zijn echter blijvend. Hier heb je profijt van voor elke bezoeker die je in de toekomst aantrekt.

Maar hoe optimaliseer je die checkout dan?

Zoals we al aan hebben gegeven is het essentieel om de bezoeker vast te houden in het bestelproces. Dit betekent dat je alle overige afleiding moet elimineren in het bestelproces.

Vaak genoeg komen wij checkouts tegen die volstaan met allerlei onderdelen die de aandacht van de bezoeker vraagt: social media knoppen, inschrijven voor de nieuwsbrief, aanbiedingen en ga zo maar door.

Het zien van al deze afleiding kan bezoekers frustreren waardoor ze de site verlaten. Stel; iemand klikt vanuit de checkout op de like button van je Facebook pagina. Deze bezoeker wordt uit de checkout gestuurd naar Facebook. Hier komen ze updates tegen van vrienden en familie en voor je het weet ben jij ze kwijt en blijf je achter met een vol winkelmandje.

Wij adviseren om het bestelproces altijd weer te geven op een geminimaliseerde omgeving. Dit betekent dat je niet de standaard header (menu) en footer toont, maar een aangepaste versie.

Bekijk ook hoe bol.com slim de header aanpast in de checkout:

Checkout bol - afleiding elimineren

Binnen deze versie kan je bijvoorbeeld sturen op ondersteuning bij het afronden van de bestelling. Toon bijvoorbeeld je telefoonnummer, e-mailadres of een livechat. Dit helpt een bezoeker om de bestelling af te ronden.

 

Tip 2: Eurotekens weghalen bij producten

Onderzoekers van Cornell Universiteit toonden aan dat consumenten bij het zien van valutasymbolen (€ en $) zich automatisch meer gaan focussen op de kosten van een product. En dat doet nou eenmaal pijn.

De oplossing is om simpelweg je prijzen te verlossen van de pijnlijke eurotekens.

Daarom: toon alleen kale getallen zonder euroteken of schrijf EUR.

Let op: deze techniek gaat niet op voor producten die voor zeer aantrekkelijke prijzen over de toonbank gaan. In dit geval is het juist interessant om de focus op de prijs te leggen door het euroteken te gebruiken. Hierdoor wordt de aandacht gefocust op de prijs.

Ontdek hoe Coolblue hier ook slim gebruik van maakt:

Coolblue - geen prijzen bij producten in webshop

Tip 3: Toon afbeeldingen in winkelmandje

De derde, en laatste, tip is er ook een die wij dagelijks tegenkomen.

Wanneer bezoekers bij jou in je webshop gaan afrekenen worden ze omgeven door onzekerheid. Ze stellen zichzelf (vaak onbewust) vragen als:

  • Heb ik wel het juiste product?
  • Heb ik de beste prijs?
  • Wordt het product wel geleverd?
  • Komt het product wel op tijd binnen?
  • Heb ik wel de juiste kleur/uitvoering?

Door deze vragen en onzekerheden weg te nemen, verhoog je de kans dat een bezoeker de aankoop succesvol voltooid.

Een goede manier om dit te doen is om altijd een afbeelding van het product te tonen in het winkelmandje van een bezoeker. Ook als deze zich in het bestelproces bevindt.

Juist hier is het belangrijk dat de bezoeker constant de bevestiging krijgt dat ze het juiste product aan het bestellen zijn. Hierdoor voorkom je dat bezoekers telkens weer terug gaan naar hun winkelmandje om te checken of ze wel het juiste product hebben.

Bekijk hoe de Bijenkorf gebruik maakt van deze tip:

Bijenkorft - afbeeldingen in checkout

Dat waren ze al weer! 3 simpele tips die je vandaag nog toe kan passen in je webshop om je conversie te verhogen.

 

Gratis webshop analyse?

Beheer je een webshop en wil je nog meer van dit soort tips? Dan heb je geluk! Wij geven namelijk 50 gratis webshop analyses weg. Hierbij wordt je webshop persoonlijk geanalyseerd door onze conversie optimalisatie specialisten. Jij ontvangt een concreet en persoonlijk rapport met optimalisaties die je meteen kan toepassen!

Meer weten of aanmelden? Claim hieronder je gratis analyse:

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

5 hyper gerichte social media campagnes voor bloemisten

De online wereld verandert continu. En dus ook de manier om je ideale klanten te bereiken verandert. Dit geldt zeker ook voor bloemisten. Wij zien dat steeds meer bloemenzaken online marketing inzetten om hun doelgroep te bereiken. Wij hebben zelf ook meerdere...

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Hoe booking.com jouw reserveringen wegsnoept

Het ‘B’ woord Booking.com. In sommige kringen ook wel het blauwe monster genoemd. Iedereen kent ze wel. Zeker als je de afgelopen tijd een beetje het nieuws hebt gevolgd:Een bedrijf dat tussen 2010 en 2018 zo’n 1,8 miljard euro aan belasting bespaarde door schimmige...

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

Wanneer je veel investeert in het verkrijgen van nieuwe bezoekers op je website dan wil je natuurlijk ook kunnen meten wat je bezoekers uitvoeren. Een belangrijk onderdeel hiervan is het meten van formulieren op je website. Dit kunnen verschillende formulieren zijn,...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!