5 tips voor je eerste succesvolle A/B test

dec 11, 2018 | Conversie Optimalisatie

Wie een website heeft en het maximale uit zijn of haar online onderneming wilt halen, wil natuurlijk weten wat wel en niet werkt.

Blind je website inrichten en hopen dat het geld oplevert is een tactiek  die volkomen onnodig is.

Als je een fysieke winkel zou hebben dan zou je toch ook nadenken over de ideale inrichting?

 

Inrichting winkel A/B test

Datzelfde geldt voor de inrichting van je website.

Gelukkig valt alles te meten en te testen. Zo kom je erachter wat wel of niet werkt. Een methode die daar uiterst succesvol voor is, is A/B-testen.

Wat is A/B testen?

Je website is het uithangbord van je onderneming. Of je nou een beginnend ondernemer bent of juist een gevestigde naam: je zult een goed werkende website nodig hebben om te blijven groeien – stilstand is immers achteruitgang.

Maar met zoveel mogelijke technieken, soorten websites, verschillende designs en experts die je gouden bergen beloven wil je aan de hand van keiharde cijfers weten wat er precies werkt voor je website – van afbeeldingen tot kleuren tot teksten en titels.

Een A/B test wordt uitgevoerd door 50% van al het websiteverkeer naar versie A te sturen en 50% naar versie B.

 

AB-test

Zo kom je erachter hoe je je website het beste kan inrichten om het aantal conversies te verhogen. Want minder geld uitgeven terwijl je meer conversie genereert, dat wil toch iedereen?

Het werkt als volgt: op je website heb je verschillende elementen, zoals afbeeldingen, teksten, knoppenm kleuren, etc., die gericht zijn op een bepaalde vorm van conversie. Of dat nou gaat om het genereren van leads, het verkrijgen van zoveel mogelijk inschrijvingen voor je nieuwsbrief of om het zoveel mogelijk verkopen van een product of service: elke commerciële website heeft conversies.

De inrichting van je website speelt een grote rol in de hoeveelheid conversies die je website oplevert.

Het is logisch dat je bezoekers sneller afhaken bij een slecht werkende website.

Om erachter te komen welke elementen het meest effectief zijn wat betreft conversie, test je bij een A/B test hoe bezoekers reageren op verschillende elementen.

Ze doen dus eigenlijk zonder het te weten mee aan een groot sociaal onderzoek.

Tijdens een A/B test ziet een deel van de bezoekers namelijk één element, terwijl een ander deel van de bezoekers heel iets anders ziet. Software gekoppeld aan de A/B test analyseert vervolgens welk van de twee elementen het meest rendabel is.

Je kan alles wat je maar kan bedenken testen op je website: Een aantal voorbeelden:

  • Grootte van het lettertype
  • Kleur van een knop
  • Verschillende afbeeldingen
  • Andere Call To Action (CTA)
  • Afleiding elimineren door elementen weg te laten
  • Etc.

Waarom A/B testen?

Voor iedereen die het maximale rendement uit zijn of haar website wil halen, kan een A/B test een zeer handige tool zijn.

Als je er namelijk achter weet te komen welke elementen op je website het best werken voor jouw onderneming, dan kan je je daarop focussen en dat verder ontwikkelen.

Je zal zien dat op de termijn je conversie omhooggaat terwijl je investeringen hetzelfde blijven of zelfs minder worden.

Zoals eerder gezegd, zijn er tal van marketinggoeroes die allemaal claimen het wiel te hebben uitgevonden, maar een maximaal resultaat wat betreft conversie kan in details zitten die nog niet zijn beschreven in handleidingen of studies. De enige manier om die details zelf te ontdekken is door ze actief te onderzoeken, en dat kan weer alleen door het te testen via bijvoorbeeld een A/B test.

Sterker nog, wellicht zonder dat je er zelf bij stil staat, bevat een website heel veel verschillende elementen die allemaal een doel hebben. Maar hoewel het geheel er misschien mooi uitziet, heb je wellicht geen idee of dat doel wel echt behaald wordt met de huidige elementen.

Dankzij een A/B test kan je daar achter komen. Als je bijvoorbeeld contactformulieren gebruikt om te zorgen dat bezoekers contact met je opnemen, en twijfelt of alleen een veld waar je je e-mailadres invult of een live chat venster niet beter werkt, kan je drie versies van je website presenteren volgens de test: een versie A met het contactformulier, een versie B met alleen een veld voor e-mailadressen en een versie C met een live chatvenster.

Hetzelfde geldt voor afbeeldingen, banners, en natuurlijk conversietools als call-to-action knoppen: zolang je het kan testen is het de moeite waard!

Voorbeeld van een A/B test

Hoe gaat zo´n A/B test precies in zijn werk? Allereerst ligt het aan wat je wilt testen. Denk goed na voordat je een bepaald element op je website test. Dit kan je bijvoorbeeld doen op basis van data uit Google Analytics.

Als je eenmaal klaar bent om te gaan testen dan heb je verschillende tools nodig. Er zijn verschillende soorten slimme software om je A/B test gemakkelijk uit te voeren.

We hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet:

  • Google Optimize (gratis)
  • Visual Website Optimizer (VWO)
  • Optimizely
  • Crazyegg

Voordat je verschillende versies of varianten van een webpagina laat testen, moet je eerst je onderzoek voorbereiden, en een duidelijk beeld hebben van wát je precies wilt testen. Dat kan verschillen van elementen die voor conversie zorgen, content of gebruiksvriendelijkheid.

Maar om een probleem te onderzoeken moet je eerst een probleem hebben. Bepaal voor dat je begint aan de A/B test dus duidelijk waar eventuele obstakels liggen, hoe je die oplossingen daarvoor kan uittesten en hoe je de resultaten van die oplossingen kunt meten.

Als laatste is het ook belangrijk dat je bekijkt wat voor jou een geslaagde test is: het kan namelijk zo zijn dat zowel de versie A als de versie B (of versie C etc. als je meer varianten test) geen significante verbetering oplevert, waardoor verdere aanpassingen alleen maar een verspilling van tijd en energie zouden zijn.

Voorbeeld A/B Test
Een mooi voorbeeld van een succesvolle A/B test is een test die VVAA uitvoerde. VVAA is een samenwerking van zorgverleners in Nederland, en ze testten uit hoe twee verschillende header-afbeeldingen een effect konden hebben op hun conversiegraad.

In 20 dagen werd de test uitgevoerd over 7885 gebruikers, en na afloop bleek er een significant verschil te zitten in de header die geen tijdslijn van de organisatie bevatte. Een miniem verschil in ontwerp, met een groot verschil in uitwerking: de kliks gingen met 7.8% omhoog en toonden aan dat een Call-To-Action knop altijd ruimte nodig heeft.

VVAA A/B Test

Ook A/B testen uitvoeren op jouw website?

5 Tips voor het uitvoeren van een succesvolle A/B test

Hierbij 5 tips voor het uitvoeren van je eerste succesvolle A/B test:

1.     Kies een doel

Een A/B test is iets spannends: je komt er namelijk achter welke elementen voor conversie op je website wel of niet werken. Toch is het belangrijk dat je een duidelijk en niet al te moeilijk doel formuleert voordat je een begin maakt met de A/B test. Daarbij moet je eerst bepalen wat het doel is van bijvoorbeeld twee verschillende kleuren knoppen. Moeten deze kleuren leiden tot meer leads? Tot een hogere verkoop? Of vraag je je af voor die afbeelding juist potentiële klanten afschrikt? Of hoe een betere informatieverdeling het bouncepercentage omlaag brengt? Definieer je doel eerst en begin dan pas de test!

2.     De tijdsduur (niet te kort)

De conversie van je website is afhankelijk van verschillende factoren (verschil tussen weekend en werkdagen, dag en nacht, etc.) en om daar niets aan het toeval over te laten is het belangrijk om je A/B test niet te kort te laten lopen. Je hebt een minimaal aantal aan bezoekers nodig om écht tot een betrouwbaar resultaat te komen. Daarnaast moeten beide versies uiteraard eerlijk verdeeld worden over een gelijk aantal bezoekers: als je twee versies test dan wil je voor beide versies op zijn minst 300 bezoekers. Hoe meer versies je test, hoe langer je A/B test zal moeten lopen.

3.     De tijdsduur (niet te lang)

Toch wil je ook niet dat je A/B test te lang loopt: je loopt namelijk het risico dat bezoekers hun cookies verwijderen. Als dit gebeurt, ben je een belangrijk onderdeel van je eerder verzamelde verkeer of resultaten kwijt. Bepaal dus een tijdsduur voor je test waarmee je tot een betrouwbaar resultaat komt, externe factoren een zo klein mogelijke rol spelen terwijl je niet het risico loopt dat bezoekers hun cookies verwijderen. Een test moet daarom nooit langer dan een maand duren, omdat onderzoek heeft uitgewezen dat een groot percentage internetgebruikers elke maand zijn of haar cookies opschoont. En dat is een verlies aan informatie.

4.     Bewaar je informatie

Na het uitvoeren van één succesvolle A/B test ben je nog niet klaar. Sterker nog, het is pas het begin. Als je wilt uitgroeien tot een conversiemonster en het maximale rendement uit je investeringen wilt halen, zal je eigenlijk structureel A/B testen moeten uitvoeren om zo te bepalen hoe je je website in moet richten om het meeste aantal conversies te behalen. Daarom is het belangrijk je informatie goed op te slaan: houd een backlog bij van zowel de succesvolle als de niet succesvolle tests, om ervoor te zorgen dat er geen informatie verloren gaat en je geen twee keer hetzelfde test. We zeiden het al: stilstand is achteruitgang en in een competitieve wereld als de online wereld zal je altijd moeten blijven zoeken naar nieuwe methoden om je ten goede te ontwikkelen.

5.     Formuleer eerst hypotheses op basis van data

Voordat je start met je eerste A/B test is het belangrijk om hypotheses te formuleren op basis van data. Het bedenken van de varianten van de A/B test is minstens net zo belangrijk als het uitvoeren van de test zelf. Als je elementen gaat testen die niet of nauwelijks impact hebben op het aantal conversies dan weet je de uitkomst van de test al. Hierdoor is het belangrijk om goede hypotheses te bedenken voor je gaat testen. Gebruik de data uit Google Analytics, Heatmaps, Sessie-Opnames en andere tools waar je mee werkt om erachter te komen om je hypothese te testen. Bekijk bijvoorbeeld op welke pagina’s het bouncepercentage het hoogst is. Zijn hier elementen die je kan verbeteren om je bezoekers vast te houden? Of ontdek waar uitstappercentages het hoogst zijn om tot test ideeën te komen. Zo weet je zeker dat je de juiste dingen test en verzeker je jezelf van betekenisvolle resultaten van een test.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Verdubbel de omzet van je webshop met deze 3 conversie trucs

Heb jij of beheer jij een webshop? Dan heb je vast wel eens gehoord van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie houdt zich bezig met het continu optimaliseren van je website om het aantal conversies (aankopen) te verhogen. Als webshop is je...

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

3 manieren om contactformulieren te meten via Google Tag Manager

Wanneer je veel investeert in het verkrijgen van nieuwe bezoekers op je website dan wil je natuurlijk ook kunnen meten wat je bezoekers uitvoeren. Een belangrijk onderdeel hiervan is het meten van formulieren op je website. Dit kunnen verschillende formulieren zijn,...

Bieden in Google Ads: tips, strategieën en overwegingen

Bieden in Google Ads: tips, strategieën en overwegingen

Wie een campagne start in Google Ads, wil daar een optimaal resultaat uit halen. Daarbij wil je niets aan het toeval overlaten: over elk aspect van de campagne wil je de controle hebben. Gelukkig biedt Google daar alle ruimte toe – zeker als het gaat om bieden in...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Interessant?

Deel dit met anderen!