ONLINE ATTRIBUTIE

Inzicht in de gehele reis van jouw klant.

De reis die jouw klanten afleggen vanaf eerste interactie tot een aankoop wordt steeds complexer. Zeker online worden er vaak meerdere kanalen en apparaten gebruikt. En dan vaak ook nog over een langere tijdsperiode. Inzicht in deze klantreis is essentieel om je online campagnes te optimaliseren. Het toekennen van waarde aan verschillende kanalen, apparaten en online campagnes heet attributie

Voorbeeld digitale klantreis

Stel je hebt een webshop waarin je online producten verkoopt. Om je doelgroep te bereiken zet je verschillende kanalen en diverse campagnes in.

  1. Een nieuwe bezoeker komt je tegen via een awareness video campagne op Instagram.
  2. De bezoeker kijkt de video volledig af.
  3. Vervolgens retarget je iedereen die deze video meer dan 75% heeft bekeken met een meer actiegerichte advertentie op Facebook.
  4. De bezoeker klikt op deze advertentie en komt op je website terecht.
  5. Hier oriënteert de bezoeker, bekijkt een aantal pagina’s, maar doet nog geen aankoop.
  6. Voordat de bezoeker je website verlaat laat diegene wel zijn e-mailadres achter via een formulier.
  7. Na een aantal dagen verstuur je een mail met een kortingscode naar deze bezoeker. Via de mail komt de bezoeker weer op je website terecht. Na wat rondklikken verlaat de bezoeker je website weer.
  8. De volgende dag typt de bezoeker je website direct in de browser in, komt op de website en doet een aankoop.

Welk kanaal, campagne of apparaat is nu verantwoordelijk voor deze aankoop? Digitale customer journeys als deze komen we steeds vaker tegen. Om een goed en volledig beeld te krijgen van de impact van alle individuele kanalen en campagnes is attributie essentieel. 

De voordelen van online attributie

Google Ads voordelen

Inzicht in de gehele klantreis

Ontdek welke digitale reis jouw klanten afleggen en verkrijg een holistisch beeld.

Google Ads voordeel schaalbaar

Gerichte budget verdeling

Je bent beter in staat om je budget te verdelen over je online campagnes.

Zoekmachine adverteren sea voordeel

Effectieve campagne optimalisatie

Gerichtere campagne optimalisatie op basis van harde cijfers.

Verschillende attributiemodellen

Er zijn verschillende attributiemodellen die je kan toepassen, zoals:

  • Eerste interactie: De volledige waarde wordt toegeschreven aan de eerste interactie, in dit voorbeeld is dat de Instagram video advertentie.
  • Laatste interactie: De volledige waarde wordt toegeschreven aan de laatste interactie, in dit voorbeeld is dat het directe websitebezoek voor de aankoop.
  • Laatste indirecte interactie: De volledige waarde wordt toegeschreven aan de laatste interactie die niet direct was, in dit voorbeeld is dat de e-mail met de kortingscode.
  • Linear: De waarde wordt evenredig verdeeld over elke interactie.
  • Tijdsgebonden: Hoe dichter bij de verkoop hoe meer waarde wordt toegekend aan het kanaal.

In de meeste online platformen, zoals Google en Facebook, wordt laatste interactie standaard toegepast. Dit geeft alleen een zeer beperkt beeld van de gehele klantreis. Daarom is het belangrijk om verschillende attributiemodellen toe te passen, te analyseren en te vergelijken. Er is niet een goed of slecht attributiemodel. Elk kanaal en elke campagne hebben baat bij andere of verschillende attributiemodellen.

De cijfers spreken voor zich:

%

67% van alle personen gebruikt online meerdere kanalen voordat een aankoop.

%

44% van alle bedrijven gebruikt enkel nog het laatste-klik attributiemodel.

%

Gemiddelde verhoging Return on Investment (ROI) door attributie toe te passen.

Starten met online attributie?

Wij helpen je graag!

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Google Ads dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Claim nu je gratis webshop analyse!

14/50 beschikbaar

Bedankt voor je aanvraag. We gaan direct voor je aan de slag! Je kan de analyse binnen 1 week in je mailbox verwachten.

SEO dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het SEO dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!

Website snelheid dashboard download

Hij staat voor je klaar!

Naar welk e-mailadres kunnen we het website snelheid dashboard sturen?

We hebben hem verstuurd. Check je mailbox!